پرکابردترین مواد مراقبت از پوست کدامند؟

در دنیای مراقبت از پوست، محصولات ضد پیری جدید و مد روز به سرعت وارد بازار می‌شوند و به سرعت هم می‌روند. (ما همه چیز از شیر مادر گرفته تا مخاط حلزون را دیده‌ایم که به‌عنوان جدیدترین و بهترین مواد ضد پیری و ضد چروک معرفی می‌شوند.) و مطمئناً، آن‌ها ممکن است سر و صدا و توجه زیادی را به خود جلب کنند، اما وقتی صحبت از ترکیبات آزمایش شده و واقعی ضد پیری که موثر واقع شوند، می‌شود فهرست مواد و محصولاتی که مورد تایید متخصصان واقعی قرار گیرد بسیار محدود خواهد بود. هر یک از ترکیبات برتر به روش‌های متفاوتی به پوست جوانی می‌بخشد و هر کدام مزایا و گاهی اوقات معایب خاص خود را دارند.

برای کمک به افراد در فضای مراقبت از پوست، از متخصصان پوست خواستیم تا 10 ماده ضروری ضد پیری را بررسی کنند. با مطالعه این مقاله همه آن چیزی که برای انتخاب و استفاده از محصولات ضد پیری متناسب با پوستتان باید بدانید خواهید آموخت.

آنتی اکسیدان برای آسیب آفتاب و چین و چروک

اکثر گیاهان این مواد مغذی را در مقادیر مختلف دارند. آن‌ها می‌توانند با “رادیکال‌های آزاد”، ذرات ریزی که به DNA داخل سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مقابله کنند. سلول‌های پوستی با این نوع آسیب می‌توانند پیری را تسریع کنند و منجر به چین و چروک، خشکی پوست، حلقه‌های تیره زیر چشم، کدر شدن پوست و غیره شوند.

غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند برای پوست و سلامت کلی مفید هستند. همچنین می‌توان محصولاتی را که حاوی آن‌ها هستند اعمال کرد. آن‌هایی که دارای بیشترین آنتی اکسیدان هستند و نشان داده شده است که آسیب را ترمیم و روند پیری را کند می‌کنند عبارتند از:

  • روغن آکای
  • آلفا لیپوئیک اسید
  • عصاره چای سبز
  • رتینول
  • کوآنزیم (کیوتِن)
  • کافئین

سایر درمان‌های گیاهی یا طبیعی برای پیری پوست که در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شوند عبارتند از:

  • آلفا هیدروکسی اسید
  • اسید سالیسیلیک

آلفا لیپوئیک اسید

بدن این ماده شیمیایی طبیعی را می‌سازد و این ماده در هر سلول بدن وجود دارد. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان، رادیکال‌های آزاد را در سراسر بدن مورد حمله قرار می‌دهد. در محصولات مراقبت از پوست، شرکت‌ها آن را به عنوان ماده‌ای معرفی می‌کنند که می‌تواند چین و چروک‌های ظریف را از بین ببرد، منافذ را کاهش دهد و به پوست درخشندگی سالم بدهد.

عصاره چای سبز

چای مملو از مواد مغذی به نام پلی فنول است که نشان داده شده است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. مطالعات اولیه نشان داده است که ترکیبات موجود در چای می‌توانند آسیب‌های ناشی از نور خورشید را کاهش دهند و زمانی که چای را روی پوست خود قرار می‌دهید ممکن است از پوست در برابر سرطان محافظت کند. از عصاره چای سبز زیر ضد آفتاب استفاده کنید تا محافظت را دو برابر کنید. پلی فنول‌های موجود در کرم‌ها و لوسیون‌ها نیز ممکن است علائم پیری را کاهش داده و افتادگی پوست و چین و چروک را کاهش دهند.

رتینول

رتینول که از ویتامین A ساخته شده است یکی از مواد موجود در اکثر کرم‌هاست. رتینول مقدار کلاژنی را که بدن می‌سازد افزایش می‌دهد و پوست را حجیم می‌کند و چین و چروک‌های ظریف را کاهش می‌دهد. همچنین رنگ پوست را بهبود می‌بخشد و لکه‌های پوست را کاهش می‌دهد.

بسیاری از متخصصان پوست، همتای قوی‌تر رتینول، یعنی ترتینوئین، یا محصولات مشابه را برای کند کردن پیری پوست، بهبود رنگ نامنظم و از بین بردن آکنه تجویز می‌کنند. محصولات بدون نسخه که دارای رتینول هستند ممکن است ضعیف‌تر باشند، اما همچنان می‌توانند ظاهر پوست را بهبود بخشند.

استفاده از یک محصول مبتنی بر رتینول ممکن است لایه بالایی پوست را خشک و پوسته پوسته کند. بهتر است آن را در شب استفاده کنید و صبح روز بعد از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید یا از متخصص پوست خود در مورد گزینه‌های جایگزین بپرسید.

reading - پرکابردترین مواد مراقبت از پوست کدامند؟

همچنین بخوانید درباره:

ویتامین سی

با افزایش سن، بدن کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند. کلاژن و الاستین موادی هستند که پوست را سفت و انعطاف‌پذیر می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در ویتامین C ممکن است میزان کلاژن را افزایش داده و خطوط ریز، چین و چروک و جای زخم را به حداقل برساند. ویتامین C در برخی از محصولات مراقبت از پوست مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها وجود دارد. ویتامین سی همچنین روشن کننده پوست نیز هست.

کوآنزیم یا کیوتن Q-10 (CoQ-10)

بدن به طور طبیعی این آنتی اکسیدان را برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها می‌سازد. با افزایش سن، تولید این ماده توسط بدن نیز کاهش می‌یابد، که ممکن است سلول‌های پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد آسیب‌پذیرتر کند. به همین دلیل است که این ماده در محصولات مراقبت از پوست مانند تونرها، ژل‌ها و کرم‌ها وجود دارد که می‌توانید آن را به تنهایی یا همراه با مرطوب کننده استفاده کنید. یک مطالعه نشان می‌دهد که CoQ10 به کاهش چین و چروک‌های اطراف چشم کمک می‌کند.

کافئین

کافئین نیز یک آنتی اکسیدان است، اما متخصصان نمی‌دانند که آیا این ماده واقعا در کند کردن روند پیری تاثیر دارد یا خیر. با این حال، برخی شرکت‌ها بر اساس تحقیقاتی که نشان می‌دهد کافئین می‌تواند به کاهش رشد سلول‌های سرطانی پوست کمک کند، آن را به لوسیون‌ها و کرم‌ها اضافه می‌کنند و وقتی روی پوست استفاده می‌شود، ممکن است چین و چروک‌ها را بهبود بخشد، به‌ویژه خطوط پنجه کلاغی دور چشم را کمتر مشخص کند.

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)

این گروه شامل اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک، سیتریک و تارتاریک است. آن‌ها در بسیاری از محصولات هستند. آن‌ها پوست را لایه‌برداری می‌کنند، خطوط ریز، لکه‌های پیری، اسکار آکنه و رنگ ناهموار پوست را کاهش می‌دهند. می‌توانید لایه‌برداری با غلظت‌های بالای AHA را از متخصص زیبایی (زیبایی‌شناس) یا متخصص پوست دریافت کنید، اما می‌توانید از غلظت‌های پایین‌تر – بین 5 تا 10 درصد – در کرم‌ها یا لوسیون‌ها به صورت روزانه استفاده کنید. با غلظت کم شروع کنید و یک روز در میان استفاده کنید تا پوستتان تحریک نشود. با گذشت زمان، می‌توانید به تدریج شروع به استفاده بیشتر از آن کنید و هر روز از آن استفاده کنید. با این حال، حتی در دوزهای پایین‌تر، اسیدها ممکن است پوست را تحریک و خشک کنند و آن را به آفتاب حساس‌تر کنند. پزشکان توصیه می‌کنند هنگام استفاده از محصولاتی که دارای AHA هستند، از مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید.

اسید سالیسیلیک

این ماده را در بسیاری از محصولات بدون نسخه‌ای که آکنه را درمان می‌کنند، مشاهده می‌شوند. این ماده وقتی روی پوست استفاده می‌شود به منافذ نفوذ می‌کند و جوش‌های سرسیاه و سرسفید را با تحریک کمتری نسبت به اسیدهای آلفا هیدروکسی کاهش می‌دهد. مانند AHA ها، اسید سالیسیلیک پوست را لایه‌برداری می‌کند که می‌تواند علائم پیری را کاهش دهد. اگر به آسپرین یا سایر محصولات حاوی سالیسیلات حساسیت دارید، نباید از اسید سالیسیلیک استفاده کنید. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از استفاده از هر محصول حاوی اسید سالیسیلیک با پزشک خود مشورت کنید. در صورت بروز کهیر یا خارش، استفاده از محصول را متوقف کنید. همچنین، از علائم واکنش‌های آلرژیک نادر اما جدی مانند سفتی گلو، مشکل در تنفس، احساس ضعف، یا تورم صورت یا زبان خود آگاه باشید. اگر این مشکلات را دارید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اسید هیالورونیک

بدن اسید هیالورونیک را به طور طبیعی می‌سازد و بافت‌ها را نرم و جوان نگه می دارد. در پوست، مایع مفصلی و بافت‌های همبند یافت می‌شود. افزایش سن، استعمال دخانیات و رژیم غذایی ناسالم می‌تواند باعث شود به مرور زمان هیالورونیک اسید کمتر در بدن تولید شود.

محصولاتی که اسید هیالورونیک دارند ممکن است به صاف کردن پوست کمک کنند. آن‌ها به ویژه هنگامی که با محصولات ویتامین C استفاده می‌شوند خوب عمل می‌کنند.

درباره: بهار خدابنده