آیا میکرونیدلینگ برای درمان اسکار آکنه موثر است؟

به گفته انجمن آکادمی پوست (AAD) “آکنه شایع‌‌ترین بیماری پوستی است.” همه ما در مقطعی به آن مبتلا می‌شویم و تقریباً 90% احتمال دارد که یک نوجوان دچار آکنه شود و آن تا بزرگسالی ادامه یابد. حتی وقتی آکنه برطرف می‌شود، برخی از این افراد به احتمال زیاد دچار اسکار شدید ناشی از آکنه می‌شوند.

اگر با اسکار آکنه و لکه‌های پوستی ناشی از آکنه دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالاً هر روش موضعی، سرم و ماسک‌های مختلف را برای بهبود لکه‌ها و اسکار آکنه خود امتحان کرده‌اید. به دلیل فراوانی آکنه و اسکار آکنه، ما شاهد گزینه‌های درمانی زیادی در طول این سال‌ها بوده‌ایم، که برخی از آن‌ها موثرتر از بقیه هستند. میکرونیدلینگ برای بهبود اسکارهای ناشی از آکنه یکی از امیدوارکننده‌ترین موارد است و اگر برای درمان‌های حرفه‌ای به متخصصان پوست یا متخصصان زیبایی مراجعه کرده باشید، به احتمال زیاد یکی از روش‌های پیشنهادی آن‌ها به شما برای بهبود جای اسکار آکنه میکرونیدلینگ بوده است. ممکن است شما تصاویر قبل و بعد میکرونیدلینگ برای بهبود اسکار آکنه راا دیده باشید، اما هنوز برایتان سوال باشد که آیا میکرونیدلینگ واقعاً به بهبود لکه‌ها و اسکار آکنه کمک می‌کند؟!

بله میکرونیدلینگ واقعاً به بهبود لکه‌ها و اسکار آکنه کمک می‌کند. این فرآیند باعث تولید کلاژن جدید در پوست می‌شود و پوست را ترغیب می‌کند تا خود را ترمیم کند.

بیایید با جزئیات درباره نحوه بهبود لکه‌ها و اسکار آکنه با میکرونیدلینگ بپردازیم.

reading - آیا میکرونیدلینگ برای درمان اسکار آکنه موثر است؟

همچنین بخوانید درباره:

اسکار آکنه چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که منافذ پوست پر از خاک، چربی و باکتری است و باعث ایجاد انواع برجستگی‌ها، لکه‌ها و ضایعات می‌شود. اسکار آکنه، در اثر لکه‌های متورم آکنه ایجاد می‌شود. هنگامی که حفره ناشی از آکنه متورم می‌شود، باعث شکستگی دیواره فولیکول می‌شود و لکه‌های آکنه را ایجاد می‌کند. برخی از این شکستگی‌ها کوچک هستند و جای زخم آن‌ها کم عمق است که به سرعت بهبود می‌یابند. با این حال، برخی حتی به بافت اطراف آکنه نیز آسیب می‌رسانند و باعث ایجاد زخم‌های عمیق‌تر می‌شوند. با وجود اینکه پوست با تشکیل الیاف کلاژن هنوز سعی در ترمیم این موارد جدید دارد، اما با این حال، نتیجه دیگر به همان اندازه سریع، کامل و موثر نیست.

همانطور که گفته شد، همه افراد دچار اسکار آکنه نمی‌شوند. اسکار آکنه بیشتر موارد زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دارای آکنه التهابی باشد. آکنه التهابی قرمز، متورم است. آکنه التهابی بیشتر از جوش‌های سرسیاه یا سرسفید به پوست آسیب می‌رساند. اگر آکنه ملتهب را به موقع درمان نکنید، احتمال ایجاد اسکار در شما بیشتر می‌شود. آکنه التهابی ممکن است به دلایل ژنتیکی ایجاد شود.

انواع اسکار آکنه

به طور کلی افراد با 2 نوع اسکار آکنه روبرو هستند. اسکار آتروفیک یا فرورفته و اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید.

  • اسکار آتروفیک یا فرورفته

اسکار آتروفیک زمانی ایجاد می‌شود که در اثر آکنه بافت پوست از بین رفته باشد. اسکار آتروفیک به احتمال زیاد به اشکال زیر ظاهر می‌گردد:

  • اسکارها شکل مخروطی دارند که تا نقطه‌ای در عمق پوست باریک می‌شوند. این‌ها روی گونه‌ها رایج هستند.
  • اسکارهای جعبه‌ای شکل مربعی با لبه‌های تیز هستند.
  • اسکار لوله‌ای، فرورفتگی‌های گسترده در قسمت پایین گونه یا فک با لبه‌های شیب‌دار هستند.

بهبود این اسکارها می‌تواند چالش برانگیز باشد و اغلب نیاز به جلسات درمانی متعدد در مدت زمان طولانی دارد.

  • اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید

اسکار کلوئید در اثر تولید بیش از حد کلاژن زمانی ایجاد می‌شود که پوست سعی می‌کند خود را در برابر آکنه ملتهب ترمیم کند. این اسکارها توده‌ای از بافت برجسته هستند که معمولاً در قفسه سینه، پشت، شانه‌ها و خط فک یافت می‌شوند.

گزینه‌های درمانی اسکار آکنه چیست؟

جوش‌های صورت به خودی خود آزاردهنده هستند، اما اسکارهای ناشی از آکنه این آزاردهندگی را دوچندان می‌کند. گزینه‌های زیادی برای درمان اسکار آکنه وجود دارد که برخی از آن‌ها می‌توانند برای هر فرد موثر واقع شوند. برخی از این درمان‌ها می‌تواند در خانه انجام شود و برخی درما‌ن‌های دیگر باید توسط متخصص پوست مورد اعتماد شما در کلینیک انجام شود. صرف نظر از نوع درمان، قبل از انتخاب روش درمانی بهتر است با متخصص پوست خود مشورت کنید تا به شما در انتخاب بهترین روش متناسب با پوستتان کمک کند.

  • درمان‌های خانگی اسکار آکنه

برای درمان اسکار آکنه در خانه، متخصص پوست ممکن است محصولاتی را که حاوی یک یا ترکیبی از موارد زیر هستند، توصیه کند: آلفا هیدروکسی اسید، لاکتیک اسید، رتینوئیدها یا سالیسیلیک اسید. در حالی که محصولات آکنه بدون نسخه حاوی این مواد هستند، ممکن است غلظت کافی برای رفع این اسکارها را نداشته باشند. هنگامی که داروهای تجویزی به طور مداوم استفاده شوند، می‌توانند به شما در کنترل اسکارهای آکنه کمک کنند.

  • درمان‌های تخصصی اسکار آکنه

ممکن است اینطور به نظر برسد که هیچ یک از درمان‌های خانگی باعث کاهش اسکار آکنه یا تسریع روند بهبودی نمی‌شوند. چند روش تخصصی در مطب‌ها و کلینیک‌های زیبایی وجود دارد که می‌تواند در بهبود اسکارهای ناشی از آکنه موثرتر واقع شوند. این روش‌ها شامل میکرودرم ابریژن، لایه برداری شیمیایی، لیزر، فیلرها و میکرونیدلینگ است. عوامل زیادی در انتخاب بهترین گزینه نقش دارند، مانند قیمت، حساسیت پوست، نوع و رنگ پوست، در دسترس بودن روش و غیره وجود دارد. در این میان تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که میکرونیدلینگ برای درمان و بهبود اسکار آکنه یکی از موثرترین گزینه‌های غیرتهاجمی موجود است.

میکرونیدلینگ چیست؟

ابزارهای میکرونیدلینگ شامل سوزن‌های کوچک (معمولاً 0.5 تا 1 میلی‌متر) و استریل شده هستند که به آرامی پوست را سوراخ کرده و زخم‌های کوچکی در سطح پوست ایجاد می‌کنند. این زخم‌ها تقریباً نامحسوس هستند، اما پوست تشخیص می‌دهد که باید خود را ترمیم کند، در نتیجه کلاژن بیشتری تولید می‌کند. این افزایش تولید کلاژن به بهبود زخم‌ها و اسکارها، صاف و سفت شدن و لیفت پوست و همچنین کاهش خطوط ظریف و چین و چروک کمک می‌کند. بنابراین، یکی از درمان‌های توصیه شده توسط AAD برای اسکار آتروفیک یا فرورفته و آن‌هایی که در اثر از دست دادن بافت ایجاد می‌شود، میکرونیدلینگ است. با این حال، باید توجه داشت که برای اسکارهای هیپرتروفیک توصیه نمی‌شود زیرا در این نوع اسکار در حال حاضر کلاژن اضافی وجود دارد.

عوارض جانبی میکرونیدلینگ برای درمان اسکار آکنه چه هستند؟

میکرونیدلینگ نسبت به سایر روش‌های درمانی برای درمان اسکار آکنه نسبتاً ایمن‌تر و غیرتهاجمی‌تر است. با این حال، مانند هر روش درمانی دیگری، در میکرونیدلینگ نیز عوارض جانبی‌ای وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها تحریک جزئی پوست است. شما همچنین ممکن است قرمزی را در چند روز آینده مشاهده کنید. عوارض جانبی شدیدتر خونریزی، کبودی، عفونت و لایه‌برداری است. برخی از انواع پوست‌های تیره بیشتر مستعد تغییر رنگ یا افزایش رنگدانه هستند. به همین دلیل مهم است که متخصص پوست شما نحوه استفاده بهینه از میکرونیدلینگ را در همه رنگ‌های پوست درک کند. اگر به هر یک از این عوارض جانبی دچار شدید، راه‌حل‌های خانگی وجود دارد که متخصص پوست شما می‌تواند توصیه کند، بنابراین از تماس با آن‌ها دریغ نکنید.

reading - آیا میکرونیدلینگ برای درمان اسکار آکنه موثر است؟

همچنین بخوانید درباره:

مقایسه میکرونیدلینگ در منزل و میکرونیدلینگ توسط متخصص پوست

شما می‌توانید میکرونیدلینگ را خودتان در خانه انجام دهید و یا از متخصص پوست بخواهید میکرونیدلینگ را برای شما انجام دهد. انتخاب با شماست، اما پیشنهاد ما انجام میکرونیدلینگ توسط فرد متخصص و آموزش دیده است. چرا که افراد عادی ممکن است اطلاعات کافی در مورد عمق انجام و چگونگی انجام میکرونیدلینگ را نداشته باشند و به پوست خود آسیب برسانند.

  • میکرونیدلینگ یا درمارولینگ در خانه

“میکرونیدلینگ خانگی” در واقع یک اقدام زیبایی رایج است. درمارولر یک دستگاه ساده است که دارای یک دسته در یک سر و یک غلتک با تعداد زیادی سوزن ریز در طرف دیگر است. این دستگاه خاص برای اولین بار در سال 2005 استفاده شد، اگرچه مطالعات در مورد استفاده از سوزن برای درمان بافت اسکار به دهه 1990 برمی‌گردد. در حال حاضر، تعداد زیادی درمارولر از مارک‌های مختلف وجود دارد، و آن‌ها بسیار مقرون به صرفه و آسان برای استفاده هستند.

پس از استریل کردن سوزن‌ها و آماده‌سازی پوست، فقط باید آن‌ها را روی قسمت‌هایی از پوست خود که می‌خواهید درمان کنید، بچرخانید. با این حال، صرف نظر از درمارولری که انتخاب می‌کنید، در صورتی که این روش را به درستی انجام ندهید، به پوست خود آسیب می‌رسانید. حتی اگر این کار را به درستی انجام دهید، باز هم نتایج حرفه‌ای را نخواهید گرفت.

چرا که درمارولر فقط می‌تواند لکه‌ها و اسکارهای سطحی را درمان کنند. بنابراین اگر به دنبال راه‌حلی برای اسکارهای آتروفی عمیق هستید، باید از ابزار بهتری استفاده کنید.

  • میکرونیدلینگ توسط متخصص پوست

متخصص پوست می‌تواند از یک دستگاه الکترونیکی مخصوص میکرونیدلینگ برای از بین بردن زخم‌ها و اسکارهای عمیقی که سال‌هاست شما را آزار می‌دهد، استفاده کند. دستگاه می‌تواند عمق سوزن را مدیریت کرده و برخی گزینه‌های مفید دیگر را نیز ارائه دهد. در صورت داشتن اسکار آکنه متوسط، حداقل 3 تا 4 جلسه و در صورت عمیق‌تر بودن اسکارها حداکثر 8 جلسه نیاز خواهید داشت.

  • ادغام میکرونیدلینگ و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

برای موثرتر واقع شدن میکرونیدلینگ، متخصص پوست ممکن است ترکیبی از میکرونیدلینگ و پلاسمای غنی از پلاکت را پیشنهاد کند. با PRP، متخصص پوست از خون نمونه می‌گیرد و آن را با استفاده از دستگاه خاصی به نام سانتریفیوژ می‌چرخاند. این امر باعث جدا شدن پلاسما از گلبول‌های قرمز خون می‌شود. پلاسما حاوی پلاکت‌ها و فاکتورهای رشد است که بدن برای بهبودی از آن‌ها استفاده می‌کند. وقتی پلاسما به میکرونیدلینگ اضافه می‌شود نتایج بهتری در پی خواهد داشت و روند درمان را تسریع و بهبود می‌بخشد.

  • ادغام میکرونیدلینگ و امواج فرکانس رادیویی  (RF)

دستگاه میکرونیدلینگی متخصص پوست استفاده می‌کند، ممکن است دارای گزینه امواج فرکانس رادیویی (RF) باشد. پس از نفوذ سوزن‌ها به پوست، دستگاه امواج رادیویی را به عمق پوست ارسال می‌کند و باعث تحریک تولید بیشتر کلاژن می‌شود. امواج RF اثر میکرونیدلینگ را افزایش می‌دهند.

reading - آیا میکرونیدلینگ برای درمان اسکار آکنه موثر است؟

همچنین بخوانید درباره:

بعد از میکرونیدلینگ پوست چه انتظاری باید داشت؟

بعد از انجام میکرونیدلینگ، اکثر افراد نیازی به زمان استراحت و یا دوران نقاهتی ندارند. این روش غیر تهاجمی است، بنابراین افراد بعد از میکرونیدلینگ می‌توانند به فعالیت‌های عادی روزانه خود ادامه دهند. با این حال، ممکن است برخی از تحریکات ناشی از آسیب‌های ریز ناشی از سوزن‌ها را احساس کنند. همچنین ممکن است مقداری قرمزی وجود داشته باشد. متخصص پوست توصیه می‌کند که افراد بعد از انجام میکرونیدلینگ حتما از کرم ضد آفتاب بی‌رنگ استفاده کنند یا برای مدت کوتاهی از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنند، زیرا پوست بسیار حساس است. بعد از چند هفته برخی از نتایج قابل مشاهده خواهد بود.

برای بهبود اسکار آکنه چندبار میکرونیدلینگ لازم است؟

به طور کلی، میکرونیدلینگ نباید بیش از یک بار در ماه انجام شود، زیرا به طور متوسط 4-6 هفته طول می‌کشد تا سلول‌های سطحی پوست بطور کامل ترمیم شوند. برای حفظ این نتایج و رسیدن به پوست دلخواه خود، چندین جلسه (3 تا 6 جلسه) میکرونیدلینگ نیاز خواهد بود.

درباره: بهار خدابنده