لزوم استفاده از ضد آفتاب در محیط‌های داخلی

حتما می‌دانید که استفاده از ضد آفتاب در فضای باز و تمدید آن هر چند ساعت یکبار ضروری است. با این حال، اکنون و در شرایط کرونایی که افراد بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند و حتی خیلی از افراد بصورت دورکار هستند و در خانه کار می‌کنند، آیا دیگر نیاز به استفاده از ضد آفتاب نیست؟ و یا همچنان و در خانه نیز باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟!

در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. ما در این مورد با چندین متخصص پوست مصاحبه کرده‌ایم.

چرا باید در محیط داخلی از ضد آفتاب استفاده کرد؟

طبق نظر چهار نفر از پنج متخصص پوست که با آنها مصاحبه کردیم، در محیط‌های داخلی نیز باید از ضد آفتاب استفاده کرد و آن را در برنامه روتین روزانه مراقبت از پوست خود بگنجانید. چرا؟ هنگامی که نزدیک پنجره‌ها یا جلوی صفحه کامپیوتر می‌نشینید خود را در معرض نور بالقوه آسیب‌رسان به پوست قرار می دهید. کارشناسان سه دلیل اصلی برای استفاده از ضد آفتاب در محیط‌های داخلی بیان می‌کنند، این سه دلیل عبارتند از:

  • اشعه ماوراءبنفش نوع (UVA) A
  • اشعه ماوراءبنفش نوع B (UVB)
  • نور آبی دستگاه‌های هوشمند، رایانه‌ها و تلویزیون‌ها

ضد آفتاب در مقابل اشعه ماوراءبنفش نوع (UVA) A

طبق تحقیقات و گزارشات بنیاد غیرانتفاعی سرطان پوست، اشعه ماوراءبنفش نوع (UVA) A که می‌تواند اثراتی از پیری مانند از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و الاستین پوست و چین و چروک ایجاد کند، می‌تواند از پنجره‌ها به محیط داخلی و همچنین از پوشش ابر نفوذ و از آن عبور کند. متاسفانه، همه پنجره‌ها قابلیت محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش نوع (UVA) A را ندارند، مگر اینکه در یک اتاق بدون پنجره باشید.

تصور نکنید که یک روز تاریک زمستانی یا یک روز ابری تابستانی دلیلی برای استفاده نکردن از ضد آفتاب در داخل خانه است. متخصصان پوست می‌گویند استفاده از ضد آفتاب در طول سال در داخل خانه بسیار مهم است. آن‌ها می‌گویند نور UVA با تجزیه کلاژن و بافت الاستیک باعث پیری زودرس پوست می‌شود و در تشکیل سرطان پوست نقش دارد. از آنجایی که این اشعه موجب تغییر در رنگ پوست نمی‌شود، بنابراین ممکن است از میزان قرار گرفتن در معرض این اشعه بی‌اطلاع باشید.

ضد آفتاب در مقابل اشعه ماوراءبنفش نوع B (UVB)

اشعه ماوراءبنفش نوع B (UVB) می‌تواند به DNA پوست آسیب برساند و پاسخ التهابی ایجاد کند که منجر به آفتاب سوختگی و قرمزی پوست و لک می‌شود. آن سلول‌هایی که با گذشت زمان در اثر تابش اشعه ماوراءبنفش نوع B (UVB) به طور فزاینده‌ای آسیب می‌بینند احتمال اینکه به سرطان پوست تبدیل شوند، بالاتر می‌رود.

ضد آفتاب در مقابل نور آبی

به گفته مارکوویتز، نور آبی ساطع شده از صفحه‌های دیجیتال از جمله رایانه، تلفن، تب‌لت و تلویزیون از دو طریق می‌تواند روی پوست تأثیر بگذارد:

  • نور آبی می‌تواند تولید ملانین یا رنگدانه را در پوست افزایش دهد، که می‌تواند منجر به ملاسما و لکه‌های پیری شود.
  • نور آبی همچنین می‌تواند رادیکال‌های آزاد ایجاد کند، که ممکن است باعث التهاب شود و در نتیجه منجر به تجزیه کلاژن و بافت الاستیک پوست شود.

ضد آفتاب معدنی (فیزیکی) بهتر است یا شیمیایی؟

اگر تا به الان در خانه از ضد آفتاب استفاده نمی‌کردید اما تصمیم دارید از این به بعد در خانه نیز از ضد آفتاب استفاده کنید، قدم بعدی شما این است که با توجه به نوع پوست خود تصمیم بگیرید چه فرمولاسیون پوست و SPF ی نیاز پوست شما را برآورده می‌کند. طبق گفته متخصصان پوست، هر دو فرمولاسیون شیمیایی و فیزیکی از پوست در برابر یو وی اِی و یو وی بی محافظت می کنند – به شرطی که دارای برچسب SPF 30 و یا بالاتر باشد.

reading - لزوم استفاده از ضد آفتاب در محیط‌های داخلی

همچنین بخوانید درباره:

ضد آفتاب های معدنی (فیزیکی)

متخصصان پوست می‌گویند ضد آفتاب‌های با فرمولاسیون مواد فیزیکی از اکسید آهن، اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم به عنوان مواد فعال خود استفاده می‌کنند.

آن‌ها توضیح می‌دهند: “این مواد معدنی مانعی فیزیکی ایجاد می‌كنند و مانع از رسیدن اشعه ماوراءبنفش و نور آبی به سطح پوست می‌شوند”.

اینگونه ضد آفتاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بعنوان یک لایه محافظ در روی سطح پوست قرار می‌گیرند، به این معنی است که احتمال مسدود شدن منافذ پوست با این نوع ضد آفتاب‌ها کمتر است، در نتیجه این نوع ضد آفتاب گزینه خوبی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه است. با این حال، اگر از ضد آفتاب معدنی (فیزیکی) و داروهای موضعی ضد آکنه استفاده می‌کنید مراقب باشید، چرا که ترکیب این دو می‌تواند باعث خشکی پوست شود زیرا غیر کامدوژنیک است.

ضد آفتاب‌های شیمیایی

طبق گفته بنیاد سرطان پوست، ضد آفتاب‌های شیمیایی “اشعه ماوراءبنفش را قبل از اینکه به پوست آسیب برسانند، جذب می‌کنند.” با توجه به این نکته، آن‌ها می‌توانند بر خلاف ضد آفتاب‌های معدنی (فیزیکی) که در روی سطح پوست قرار می‌گیرند و جذب پوست نمی‌شوند، جذب پوست شوند. آن‌ها همچنین اظهار داشتند، این جذب می تواند برای پوست مشکل‌ساز شود. چرا؟ مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که برخی از مواد استفاده شده در ضد آفتاب‌های شیمیایی بر سیستم تولید مثل، تخمدان‌ها، غدد شیری، بیضه‌ها و پروستات و سیستم‌های غدد درون ریز تأثیر منفی می‌گذارد. نگرانی این است که اگر این مواد سمی توسط جریان خون جذب شوند، می‌تواند پیامدهای سلامتی طولانی مدتی را ایجاد کند. سازمان غذا و دارو تحقیقاتی را در سال 2020 انجام داد و دریافت که مواد فعال موجود در ضد آفتاب‌های شسمیایی می‌توانند پس از یک بار استفاده برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند.

علاوه بر این، ضد آفتاب‌های شیمیایی تأثیرات منفی بر محیط زیست و زندگی دریایی دارند.

آیا باید از استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی خودداری کنیم؟

با وجود همه این تفاسیر ما شواهد محکمی نداریم که نشان دهد آن‌ها (ضد آفتاب‌های شیمیایی) برای بدن انسان مضر هستند. مطالعات تنها روی حیوانات انجام شده و اطلاعات محکمی در مورد اینکه تاثیر واقعا مضری روی بدن انسان می‌گذارد وجود ندارد.

موسسه تحقیقاتی کینگ می‌گوید “بهترین ضد آفتاب برای شما آن است که پوست شما با آن احساس راحتی می‌کند”، چه ضد آفتاب با فرمول شیمیایی باشد و چه با مواد معدنی. اما در مورد ضد آفتاب‌های فیزیکی سوالات و نگرانی‌های كمتری در مورد ایمنی وجود دارد – هم برای محیط زیست و هم برای بدن.

اگر متعهد به استفاده از کرم ضد آفتاب در داخل خانه هستید، بسته به دستورالعمل‌های نوشته شده روی جعبه ضد آفتاب، هر دو تا شش ساعت باید دوباره آن را تمدید کنید.

اگر نخواهید در محیط داخلی از ضد آفتاب استفاده کنید چه؟

راه‌حل این مشکل ساده است: از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر خودداری کنید، مثلا پرده‌ها را بکشید یا صندلی خود را جابجا کنید. اما اگر هنوز می‌خواهید جلوی پنجره بنشینید برای حفظ سلامت و شادابی پوست خود باید ضد آفتاب بزنید.

reading - لزوم استفاده از ضد آفتاب در محیط‌های داخلی

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده