چگونه از شر منافذ باز پوست خلاص شویم؟

منافذ پوست مانند گودال‌های کوچکی روی صورت هستند که مانند پوست پرتقال ظاهر می‌شوند. این اصلا تصویر جذابی نیست! این منافذ باعث می‌شوند صورت کدر شود و پیرتر به نظر برسد. افرادی که پوست چرب دارند، به دلیل تولید بیش از حد چربی، مستعد دچار شدن به منافذ باز هستند. منافذ همچنین می‌توانند منجر به عوارضی مانند جوش‌های سرسیاه و آکنه شوند که ظاهر و چهره را خراب و زشت می‌کند. عواملی مانند استرس، ژنتیک و عدم مراقبت صحیح از پوست نیز باعث ایجاد منافذ باز می‌شود. پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و این وضعیت را بدتر می‌کند. راه‌های زیادی برای به حداقل رساندن ایجاد منافذ باز پوست وجود دارد.

reading - چگونه از شر منافذ باز پوست خلاص شویم؟

همچنین بخوانید درباره:

منافذ باز چیست؟

منافذ روزنه‌های کوچکی روی پوست هستند. این منافذ به پوست اجازه تنفس می‌دهند. هر منفذ حاوی فولیکول مو و غدد چربی است. این غدد سبوم تولید می‌کنند که پوست را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد. همچنین موجب ایجاد بافت صاف می‌شوند. منافذ باز پوست منافذ کوچکی شبیه گودال هستند که بیشتر در افرادی با پوست مختلط تا چرب ظاهر می‌شوند. داشتن منافذ باز روی پوست می‌تواند چهره را کدر و پیر نشان دهد. همچنین منافذ خاک و آلودگی‌ها را جمع کرده و این امر موجب مسدود گشتن منافذ می‌گردد. انسداد منافذ منجر به عوارض دیگری مانند جوش سرسیاه و تولید بیش از حد سبوم می‌شود. منافذ پوست برای هیدراتاسیون پوست و دفع سموم حیاتی هستند، اما بزرگ شدن منافذ می‌تواند باعث نگرانی شود و ظاهر چهره را خراب کند.

انواع منافذ باز پوست

  • منافذ O-شکل: این‌ها به احتمال زیاد در منطقه T صورت دیده می‌شوند. شکل آن‌ها گرد است. اگر مستعد آکنه هستید یا پوست چربی دارید، احتمال ظهور این نوع منافذ روی پوست شما بیشتر خواهد بود.
  • منافذ U-شکل: خشکی پوست علت این نوع منافذ است.
  • منافذ Y-شکل: با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست کاهش می‌یابد. این می‌تواند منافذ را به شکل قطره آب درآورد که به آن منافذ Y شکل نیز گفته می‌شود. آن‌ها تمایل دارند روی گونه‌ها ظاهر شوند.

علت بزرگ شدن منافذ پوست چیست؟

عوامل متعددی در بزرگ شدن منافذ نقش دارند، که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قرارگیری در معرض نور خورشید: قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت باعث آسیب به کلاژن پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی می‌شود.
  • ژنتیک: وراثت می‌تواند یکی از دلایل اصلی بزرگ بودن منافذ باشد.
  • سن: با گذشت زمان سلول‌های پوست کلاژن و الاستین را از دست می‌دهند، که باعث کشیده شدن پوست و منجر به بزرگ شدن منافذ می‌شود.
  • ترشح بیش از حد چربی: ترشح زیاد غدد چربی باعث مسدود شدن منافذ می‌شود.
  • نشستن صوت: اگر به طور مرتب صورت خود را نشویید، ممکن است به منافذ باز دچار شوید.
  • مواد آرایشی: استفاده زیاد از مواد آرایشی از تنفس پوست جلوگیری کرده و منافذ را مسدود می‌کند. آرایش همچنین خاک و چربی را جذب می‌کند که باعث بزرگ شدن منافذ می‌گردد.
  • لوازم آرایشی و برخی از اسکراب‌های صورت: برخی از اسکراب‌ها و لوازم آرایشی صورت نیز می‌توانند برای صورت بسیار سنگین بوده و خاصیت کشسانی آن را کاهش داده و منافذ باز ایجاد کنند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات در هورمون‌ها می‌تواند ترشح چربی را افزایش داده و در نتیجه ایجاد منافذ باز شود.
  • تعریق بیش از حد: عرق باعث جذب خاک و مسدود شدن منافذ می‌شود.
  • سیگار کشیدن: باقیمانده مواد شیمیایی ناشی از سیگار کشیدن می‌تواند یک تجمع از مواد ناسالم ایجاد کند که منافذ را به طور گسترده باز می‌کند.
  • رژیم نامناسب: خوردن غذاهای سرخ کرده، اغلب می‌تواند تولید سبوم را افزایش داده و منجر به باز شدن منافذ شود.
reading - چگونه از شر منافذ باز پوست خلاص شویم؟

همچنین بخوانید درباره:

اگر منافذ پوست همیشه باز هستند، چرا مردم درباره بستن آن‌ها صحبت می‌کنند؟

تمام منافذ پوست باز هستند. به دلیل ظاهر، منافذ بزرگ یا منافذ قابل مشاهده به عنوان “منافذ باز” نامیده می‌شوند.

منافذ بسته نمی‌شوند با این حال، می توان ظاهر آن‌ها را بهبود بخشید تا کمتر دیده شوند.

چگونه می‌‌توان اندازه منافذ را کاهش داد؟

از بین بردن منافذ بزرگ به طور کامل ممکن است امکان‌پذیر نباشد، اما راه‌هایی برای کوچکتر جلوه دادن آن‌ها وجود دارد، از جمله می‌توان به انعطاف‌پذیری پوست و جلوگیری از گرفتگی منافذ اشاره کرد.

در اینجا به برخی از روش‌های موثر برای کاهش ظاهر منافذ بزرگ اشاره می‌کنیم:

روش‌های غیر پزشکی برای کمک به کاهش اندازه منافذ

  • انتخاب محصولات بر پایه آب: محصولات مرطوب کننده حاوی مواد فعال مختلف هستند، از جمله روغن. آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از محصولات بدون روغن، از جمله لوازم آرایشی بر پایه آب را توصیه می‌کند، مخصوصا افرادی که دارای پوست چرب هستند باید از محصولاتی که دارای رطوبت بالا هستند بیشتر استفاده کنند تا روغن. عسل و اوره نمونه‌هایی از مرطوب کننده‌ها در محصولات مراقبت از پوست هستند. محصولات حاوی روغن حاوی وازلین، روغن نارگیل و انواع دیگر روغن هستند. آن‌ها به طور موثری پوست را مرطوب می‌کنند، اما ممکن است برای افرادی که پوست چرب و منافذ بزرگ دارند مناسب نباشد. چربی اضافی که روی پوست جمع می‌شود می‌تواند منافذ را بزرگتر نشان دهد.
  • صبح و شب صورت را بشویید: شستن صورت مراقبت اولیه از پوست است. شستن صورت هر روز صبح و عصر به پاک کردن چربی و آلودگی از منافذ کمک می‌کند. این می‌تواند به کمتر دیده شدن آن‌ها کمک کند.
  • انتخاب پاک کننده‌های بر پایه ژل: پاک کننده‌های مبتنی بر ژل برای افرادی با پوست چرب که می‌خواهند منافذ پوست خود را کمتر نمایان کنند مناسب است. افراد با پوست چرب بهتر است از استفاده از پاک کننده‌های حاوی روغن یا الکل خودداری کنند، زیرا این مواد می‌توانند پوست را تحریک کنند. یک شوینده مرطوب کننده ممکن است در منافذ پوست باقی مانده و چربی آن را افزایش دهد. پاک کننده‌های مبتنی بر ژل به پاکسازی چربی از منافذ کمک می‌کند و باعث می‌شود منافذ کوچکتر دیده شوند.

  • استفاده از رتینوئیدهای موضعی: رتینوئیدهای موضعی با برداشتن لایه‌های سطحی پوست کار می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند ظاهر منافذ بزرگ را کاهش دهند. با این حال، رتینوئیدهای موضعی می‌توانند منجر به حساسیت به نور خورشید، قرمزی و خشکی پوست شوند. بیش از یک بار در روز از آن استفاده نکنید.
  • لایه‌برداری به طور منظم: لایه‌برداری پوست شما نه تنها لایه بالایی آن را از برمی‌دارد، بلکه آلودگی‌های سطح پوست را نیز از بین می‌برد و از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند. لایه‌برداری منظم باعث می‌شود پوست سفت‌تر، محکم‌تر و صاف‌تر به نظر برسد. لایه‌برداری همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که لایه‌برداری روزانه می‌تواند منجر به ایجاد چربی بیش از حد شود، همچنین می‌تواند چربی‌های لازم و مفید پوست را نیز از بین ببرد و آب بدن را کم کند. هفته‌ای یکبار لایه‌برداری ملایم از پوست برای هر نوع پوستی ایده آل است.
  • استفاده از ماسک خاک رس: استفاده از ماسک خاک رس برای سفت شدن منافذ توصیه می‌شود. ماسک خاک رس التهاب را کاهش می‌دهد. این ماسک‌ها باعث خشک شدن سبوم از لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شوند. در نتیجه منافذ منقبض و پوست سفت می‌شود.
  • درمان آکنه: آکنه می‌تواند عامل اصلی منافذ باز پوست شما باشد. درمان آکنه به کاهش ظاهر منافذ بزرگ شده و جلوگیری از ایجاد جوش در آینده کمک می‌کند. اگر آکنه دارید، قبل از رفع منافذ بزرگ شده باید آن را درمان کنید. ممکن است متخصص پوست برای از بین بردن آکنه آنتی بیوتیک هایی تجویز کند.

  • استفاده از روغن‌های گیاهی: روغن‌های گیاهی مانند روغن پوست دارچین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند. آن‌ها می‌توانند بافت کلی پوست را بهبود بخشیده و آن را محکم کنند.

  • آلفا هیدروکسی اسید: مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای آلفا هیدروکسی اندازه منافذ را کاهش می‌دهد. این می‌تواند باعث سفت‌تر و صاف‌تر شدن پوست گردد. آلفا هیدروکسی اسیدها به عنوان لایه‌بردار عمل می‌کنند و تولید کلاژن را در بدن افزایش می‌دهند. این خاصیت ارتجاعی را بهبود می‌بخشد و پوست را محکم نگه می‌دارد. یکی از رایج‌ترین آلفا هیدروکسی اسیدها برای کاهش اندازه منافذ، اسید گلیکولیک است. همچنین در لایه‌برداری شیمیایی نیز استفاده می‌شود.

reading - چگونه از شر منافذ باز پوست خلاص شویم؟

همچنین بخوانید درباره:

روش‌های پزشکی برای کمک به کاهش اندازه منافذ

  • لایه‌برداری شیمیایی: متخصص پوست ممکن است بر اساس نوع پوست و میزان عمق و بزرگ شدن منافذ پوست لایه‌برداری شیمیایی را توصیه کند.اگر منافذ بزرگ پوست شما ناشی ازچربی پوست است، لایه‌برداری با اسید هیالورونیک توصیه می‌شود. این مواد به عنوان لایه‌بردار عمل می‌کنند. آن‌ها روند لایه‌برداری را تسریع کرده و خاصیت ارتجاعی را افزایش می‌دهند.

  • میکرونیدلینگ: در این فرآیند از سوزن‌های ریز برای تحریک تولید کلاژن در پوست استفاده می‌شود. بافت پوست را بهبود می‌بخشد و پوست را سفت نشان می‌دهد. از میکرونیدلینگ می توان برای سفت شدن منافذ بزرگ و کوچکتر کردن آن‌ها استفاده کرد. مانند بسیاری از روش‌های پزشکی دیگر، میکرونیدلینگ نیز ممکن است عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد. این موارد شامل تورم، قرمزی و خونریزی موقت است.

  • لیزر: برخی از درمان‌های لیزر به کاهش اندازه منافذ کمک می‌کنند. لیزر درمانی پوست را جوان می‌کند و در نتیجه بافت صاف و یکدست ایجاد می‌کند. قبل از رفتن برای لیزر درمانی، با متخصص پوست خود مشورت کنید. او آن را بر اساس نوع پوست و سابقه پزشکی شما توصیه می‌کند.

نکاتی برای جلوگیری از ایجاد منافذ بزرگ

  • از ضد آفتاب استفاده کنید: استفاده از کرم ضد آفتاب از کم شدن آب بدن جلوگیری می‌کند. همچنین با مرطوب نگه داشتن پوست مانع از تولید چربی اضافی می‌شود، که این امر از بزرگ شدن منافذ جلوگیری می‌کند. اگر پوست چربی دارید، یک کرم ضد آفتاب معدنی را انتخاب کنید تا از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری شود.

  • مقدار زیادی آب بنوشید: هیدراته نگه داشتن پوست برای جلوگیری از خشک شدن آن بسیار مهم است. روزانه حداقل دو لیتر آب بنوشید. کم آبی پوست می‌تواند منجر به بزرگ شدن منافذ شود.

  • آرایش را قبل از خواب پاک کنید: یکی از عوامل اصلی مسدود شدن منافذ پوست این است که آرایش خود را برای ساعت‌های طولانی روی پوست نگه دارید. هر شب قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. همچنین هر از گاهی ابزارهای آرایش خود را تمیز کنید.

reading - چگونه از شر منافذ باز پوست خلاص شویم؟

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده