کشیدگی پوست (استرچ مارک) چیست و چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟

علائم کشیدگی پوست معمولاً به صورت نوارهای خطوط موازی روی پوست ظاهر می‌شود. این خطوط رنگ و بافت متفاوتی با پوست معمولی دارند و از بنفش تا صورتی روشن تا خاکستری روشن متغیر هستند. هنگامی که علائم کشیدگی پوست را با انگشتان خود لمس می‌کنید، ممکن است یک برجستگی یا فرورفتگی جزئی روی پوست احساس کنید. گاهی اوقات، علائم کشش احساس خارش یا درد ایجاد می‌کنند.

این نوع زخم زمانی اتفاق می‌افتد که پوست نمی‌تواند بعد از یک دوره رشد شدید به حالت طبیعی خود بازگردد. این خطوط معمولاً در طول یا بعد از بارداری یا پس از تغییر ناگهانی وزن ظاهر می‌شوند. همچنین در نوجوانانی که افراد به سرعت در حال رشد هستند، رخ می‌دهد. علائم کشیدگی پوست معمولا خطرناک نیستند و اغلب با گذشت زمان ناپدید می‌شوند. بیش از 50 درصد از خانم‌ها در دوران بارداری علائم کشیدگی پوست را تجربه می‌کنند.

علائم کشیدگی پوست می‌تواند تقریباً در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شود، اما بیشتر در شکم، سینه، بالای بازوها، ران‌ها و باسن دیده می‌شود.

علائم کشیدگی پوست می‌تواند در هر فردی ظاهر شود، اگرچه در زنان بیشتر از مردان شایع است.

reading - کشیدگی پوست (استرچ مارک) چیست و چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟

همچنین بخوانید درباره:

علت ایجاد کشیدگی پوست چیست؟

کشیدگی پوست اسکار یا تغییر شکل ظاهری پوست بصورت نوارهایی با رنگ و بافت متفاوت از پوست طبیعی است که با نام استریا نیز شناخته می‌شود.

علائم کشش در نتیجه کشیدگی پوست و افزایش کورتیزون در سیستم بدن ایجاد می‌شود. کورتیزون هورمونی است که به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. با این حال، داشتن بیش از حد این هورمون می‌تواند باعث از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست شود.

ابتلا به علائم کشیدگی پوست در شرایط خاصی رایج است:

  • حاملگی: بسیاری از زنان در دوران بارداری علائم کشش را تجربه می‌کنند زیرا پوست به طرق متعددی کشیده می‌شود تا جایی برای نوزاد در حال رشد ایجاد کند. این کشش و کشش مداوم می‌تواند باعث ایجاد استریا شود. بین 50 تا 90 درصد زنانی که باردار هستند در طول یا بعد از تولد فرزند دچار کشیدگی پوست می‌شوند.
  • افزایش سریع وزن: گاهی اوقات هنگامی که سریع وزن خود را افزایش یا کاهش می‌دهید، علائم کشش ظاهر می‌شود.
  • بلوغ: نوجوانان همچنین ممکن است پس از یک جهش ناگهانی رشد متوجه علائم کشش شوند.
  • استفاده از کورتیکواستروئیدها: استفاده طولانی مدت از کرم‌ها و لوسیون‌های کورتیکواستروئیدی و کورتون می‌تواند سطح کلاژن را در پوست کاهش دهد که منجر به کاهش توانایی کششی پوست می‌شود. کلاژن باعث تقویت و حمایت از پوست می‌شود و کاهش مقدار آن می‌تواند احتمال ایجاد علائم کشش را افزایش دهد.
  • شرایط پزشکی: شرایط خاصی می‌تواند باعث ایجاد علائم کشش شود، مانند سندرم مارفان، سندرم کوشینگ و سایر اختلالات غده فوق کلیوی. سندرم مارفان می تواند منجر به کاهش کشش در بافت پوست شود و سندرم کوشینگ می‌تواند بدن را به تولید بیش از حد هورمون کورتیزون که منجر به افزایش سریع وزن و شکنندگی پوست می‌شود، وادار کند.

پوست از سه لایه کلیدی تشکیل شده است. هنگامی که بافت پیوندی فراتر از محدودیت کشش کشیده می‌شود، علائم کشش در درم یا لایه میانی ایجاد می‌شود. این به طور معمول به دلیل انبساط یا انقباض سریع پوست است.

با رشد بدن، فیبرهای اتصال دهنده درم به آرامی کشیده می‌شوند تا رشد کند و فضای مورد نیاز را ایجاد کنند. با این حال، رشد سریع منجر به کشش ناگهانی می‌شود. این امر باعث پاره شدن درم می‌شود و اجازه می‌دهد لایه‌های عمیق‌تری از پوست نمایان شود. این می‌تواند باعث ایجاد علائم کشش و تغییر شکل ظاهری پوست شود.

در مواردی که سطح بالایی از کورتیزون در گردش وجود داشته باشد، یا هنگامی که کورتیزون روی پوست اعمال می‌شود، احتمال بروز کشیدگی پوست بیشتر و شدیدتر می‌شود. کورتیزول، هورمون استرس تولید شده توسط غدد فوق کلیوی، به کورتیزون تبدیل می‌شود. این امر باعث ضعیف شدن الیاف الاستیک در پوست می‌شود.

چه کسانی مستعد ابتلا به کشیدگی پوست هستند؟

موارد زیر شما را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد علائم کشش قرار می دهد:

  • زن بودن
  • سفید پوست بودن (داشتن پوست کم رنگ)
  • داشتن سابقه خانوادگی علائم کشش
  • باردار بودن
  • داشتن سابقه زایمان نوزادان یا دوقلوهای بزرگ
  • اضافه وزن داشتن
  • کاهش یا افزایش چشمگیر وزن
  • استفاده از داروهای کورتیکواستروئید

تشخیص کشیدگی پوست چگونه است؟

علائم کشیدگی پوست به راحتی بر اساس معاینه پوست و بررسی سابقه پزشکی فرد تشخیص داده می‌شود. پزشک معمولاً بر اساس علائم و نشانه‌ها و همچنین هرگونه دارویی که در حال حاضر استفاده می‌شود یا شرایط پزشکی موجود، سوالاتی را مطرح می‌کند. کشیدگی پوست اغلب خطر و مشکلات پزشکی ایجاد نمی‌کنند. در موارد نادر، آن‌ها ممکن است نشان دهنده مشکل پزشکی مهم باشند که نیاز به درمان یا نظارت داشته باشد. پزشک می‌تواند به سادگی با نگاه کردن به پوست و بررسی سابقه پزشکی فرد، متوجه علائم کشیدگی پوست شود. اگر پزشک مشکوک شود که علائم کشیدگی پوست در فرد به دلیل بیماری جدی است، ممکن است آزمایش خون، ادرار یا تصویربرداری انجام دهند.

چه روش‌های درمانی برای علائم کشیدگی پوست وجود دارد؟

علائم کشیدگی پوست اغلب با گذشت زمان محو می‌شوند. در بعضی از موارد، برای بهبود علائم کشیدگی پوست نیاز به اقدامات درمانی وجود دارد. با این حال باید توجه داشت که، هیچ درمانی نمی‌تواند علائم کشیدگی پوست را به طور کامل از بین ببرد. برای بهبود و درمان کشیدگی پوست یکسری روش‌های پزشکی و غیر پزشکی وجود دارد.

  • روش درمانی غیر پزشکی علائم کشیدگی پوست

هیچ منبع معتبری مبنی بر اینکه استفاده از لوسیون، کرم یا روغن روی پوست می‌تواند به بهبود ظاهر علائم کشیدگی پوست کمک کند، وجود ندارد. درمان‌های موضعی، حاوی مواد فعال هستند که روی سطح پوست اعمال می‌شوند. چندین مطالعه تأثیر درمان‌های موضعی را با آماده‌سازی‌های فاقد مواد فعال یا اثرات عدم دریافت هیچ درمان موضعی‌ای مقایسه کرده‌اند. این تحقیقات از نظر آماری تفاوت معنی داری بین گروه‌ها پیدا نکرد، و این نشان می‌دهد که گزینه‌های درمانی موضعی موجود در حال حاضر روند بهبود علائم کشیدگی پوست را افزایش نمی‌دهد یا سرعت آن را بیشتر نمی‌کند. با این حال محصولات و رویه‌های زیادی وجود دارد که نوید از بین بردن ترک‌های پوستی را می‌دهند، اما هیچ کدام تا کنون موثر نبوده است. مرطوب کردن پوست ممکن است خارش علائم کشیدگی پوست را از بین ببرد. استفاده از لوسیون برنزه کننده برای علائم کشیدگی پوست یک روش موقتی برای به حداقل رساندن تفاوت رنگ بین پوست معمولی و علائم کشیدگی پوست است.

  • روش درمانی پزشکی علائم کشیدگی پوست

چندین روش برای بهبود ظاهر علائم کشیدگی پوست وجود دارد:

  • کرم ترتینوئین با بازیابی کلاژن، که پروتئینی فیبری است و به پوست حالت ارتجاعی می‌دهد، عمل می‌کند. استفاده از این کرم‌ها بیشتر برای بهبود علائم کشیدگی پوست که به تازگی ایجاد شده‌اند و رنگی قرمز یا صورتی دارند موثر واقع خواهد شد. این کرم ممکن است باعث تحریک پوست به تولید کلاژن شود. اگر باردار هستید، نباید از کرم ترتینوئین استفاده کنید.
  • لیزر درمانی با رنگ پالسی باعث تولید کلاژن و افزایش الاستین می‌شود. بهتر است از این روش درمانی برای بهبود علائم کشیدگی پوست که به تازگی ایجاد شده‌اند استفاده گردد.
  • فوتوترمولیز فرکشنال از آن جهت که از لیزر استفاده می‌کند، مشابه لیزر درمانی رنگی پالسی است. با این حال، با هدف قرار دادن مناطق کوچکتر از پوست، آسیب کمتری به پوست وارد می‌کند.
  • میکرودرم ابریژن شامل صیقل دادن پوست با کریستال‌های ریز است تا پوست جدیدی که زیر علائم کشیدگی پوست است ظاهر شود. میکرودرم ابریژن می‌تواند به بهبود علائم کشیدگی پوست که قدیمی‌تر هستند کمک کند.
  • یکی از روش‌های موثر برای بهبود علائم کشیدگی پوست آر اف نیدلینگ فرکشنال است. در ادامه بیشتر به این روش درمانی خواهیم پرداخت.

آر اف نیدلینگ فرکشنال برای بهبود علائم کشیدگی پوست

روش آر اف نیدلینگ فرکشنال برای جوانسازی و بهبود علائم کشیدگی پوست عنصری از انرژی فرکانس رادیویی (RF) را به روش میکرونیدلینگ سنتی اضافه می‌کند. انرژی آر اف با استفاده از سوزن‌های ریز به مناطق آسیب دیده پوست (مانند علائم کشیدگی پوست) منتقل می‌شود. همراه با مزایای اساسی آسیب‌های ریز به پوست توسط میکرونیدل‌ها که تولید کلاژن بیشتر توسط پوست را به دنبال دارد، ترکیب میکرونیدلینگ با انرژی فرکانس رادیویی یا همان آر اف باعث نفوذ این امواج به اعماق درم می‌شود و در نتیجه باعث بهبود بیشتر علائم کشیدگی پوست می‌گردد. انرژی آر اف گرمای ملایم و یکنواختی را به لایه‌های زیرین پوست می‌رساند. این باعث سفت شدن و لیفت پوست می‌شود و تولید فیبرهای کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد.

آر اف نیدلینگ فرکشنال به بهبود موارد زیر کمک می‌کند:

  • علائم کشیدگی پوست بعد از بارداری
  • اسکار ناشی از آکنه و آبله مرغان
  • چین و چروک صورت و چین و چروک‌های ریز
  • بافت و رنگ ناهموار پوست
  • افتادگی پوست ملایم تا متوسط

اکثر بیماران با دو تا سه جلسه با فاصله چهار هفته از یکدیگر به نتایج مطلوب نهایی خود می‌رسند. تعداد جلسات بستگی به پاسخ بیمار به درمان و همچنین شدت و میزان علائم کشیدگی پوست دارد.

چگونه می‌توان از بروز علائم کشیدگی پوست جلوگیری کرد؟

همیشه نمی‌توان از علائم کشیدگی پوست جلوگیری کرد. با این حال، اقدامات زیر ممکن است به کاهش احتمال بروز علائم کشیدگی پوست کمک کند:

  • وزن متعادل را حفظ کنید.
  • از رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید. مصرف مقدار مناسب ویتامین A و C می‌تواند به تقویت و حمایت از پوست و همچنین مواد معدنی روی و سیلیکون کمک کند.
  • افزایش وزن آهسته و تدریجی در دوران بارداری است.
  • هر روز شش تا هشت لیوان آب بنوشید.
reading - کشیدگی پوست (استرچ مارک) چیست و چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده