چگونه با خشکی پوست در پاییز و زمستان مواجه شویم؟!

با تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز و زمستان، ممکن است شما نیز متوجه تغییراتی در پوست خود شوید. شما به راحتی می‌توانید حس کنید که در ماه‌های سردتر سال پوستتان خشن، خشک و خارش‌دار می‌شود، به ویژه اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در معرض هوای سرد و خشک و باد شدید قرار دارد. همزمان با تغییر فصل، ایجاد تغییراتی در برنامه روتین مراقبت از پوست می‌تواند به جلوگیری از خشکی پوست در پاییز و زمستان کمک کند.

8 دلیل خشکی پوست در پاییز و زمستان

ابتدا باید دانست چرا ممکن است در پاییز و زمستان دچار خشکی پوست شویم و سپس اقدامات لازم را برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به یک مشکل فصلی دائمی انجام دهیم.

  • هوای سرد و خشک

 هوای سرد رطوبت کمتری نسبت به هوای گرم یا خیلی گرم دارد. هوای سرد می‌تواند به شدت خشک باشد. برای جلوگیری از خشک شدن پوست در هوای سرد زمستان، روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده‌ها به نگهداری رطوبت پوست در لایه بالایی پوست عمل می‌کنند، بنابراین پس از حمام، در حالی که پوست هنوز رطوبت دارد، از مرطوب کننده استفاده کنید. در طول زمستان، لوسیون یا کرم سنگین‌تر می‌تواند به پوست کمک کند تا رطوبت خود را برای مدت طولانی‌تر حفظ کند، به ویژه در مناطق خشک و خشن.

  • بادهای شدید

بادهای شدید زمستانی می‌توانند چربی‌های طبیعی پوست را که مهم‌ترین سد پوستی هستند و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنند را کم‌ اثر کند. برای محافظت در برابر باد قبل از خروج از منزل با پوشیدن کلاه و روسری پوست را بپوشانید، همچنین از مرطوب کننده با کرم ضد آفتاب استفاده کنید. عینک آفتابی خود را نیز فراموش نکنید، چرا که به محافظت از پوست ظریف اطراف چشم کمک می‌کند.

  • خانه بیش از حد گرم

گرمای بیش از حد خانه در پاییز و زمستان نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود. برای غلبه بر این مشکل، در خانه از دستگاه مرطوب کننده یا بخور استفاده کنید تا رطوبت را دوباره به هوا اضافه کند. اگر نمی‌خواهید چند دستگاه مرطوب کننده خانگی در کل منزل نصب کنید، حداقل یک عدد برای اتاق خواب خود در نظر بگیرید و با درب بسته بخوابید تا هوای مرطوب از آن خارج نشود.

  • استفاده از شومینه

نشستن در کنار یک شومینه در یک روز سرد زمستانی بسیار جذاب است، اما گرمای ناشی از آتش شومینه می‌تواند پوست را خشک کند و یا بسوزاند. پوست در هوای گرم خشک، سریعتر آسیب می‌بیند و خشک می‌شود. برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان، شومینه روشن نکنید. یا حداقل از درخشندگی آن دور شوید و زمان نشستن در کنار شومینه را محدود کنید.

  • دوش و حمام آب گرم

دوش آب گرم وقتی که تمام روز در هوای سرد و خشک هستید به نظر لذت بخش می‌آید، اما در واقع برای پوست بسیار مضر است. برای جلوگیری از خشک شدن پوست، از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید. هنگام دوش گرفتن، آن را طولانی نکنید، طوری برنامه‌ریزی کنید که استحمامتان حداکثر 10 دقیقه طول بکشد. افزودن چند قطره روغن اسطوخودوس یا بادام یا بلغور جو دوسر کلوئیدی (ریز آسیاب شده) به آب می‌تواند به آرامش پوست کمک کند. محصولاتی که در حمام استفاده می‌کنید نیز بسیار مهم هستند و می توانند در پوست تفاوت ایجاد کنند. از محصولاتی که می‌توانند پوست را خشک کنند، مانند صابون‌های قلیایی و شوینده استفاده نکنید. پس از استحمام و عرض یک دقیقه بعد از بیرون آمدن از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید، زیرا پوست مرطوب آب را در پوست نگه می‌دارد.

  • نوشیدنی‌های گرم

در یک روز سرد زمستانی، چه کسی دوست ندارد با یک فنجان قهوه داغ، شکلات داغ یا حتی چای داغ گرم شود؟ با این حال، قهوه و شکلات حاوی کافئین هستند و کافئین می‌تواند پوست را از داخل خشک کند. توجه داشته باشید که نوشیدنی داغ ادرارآور است و بر بدن نیز اثر آب زدایی دارد. در عوض، سعی کنید رطوبت را از داخل و خارج به پوست خود اضافه کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب و هیدراته نگه داشتن پوست بسیار مهم است. برای هر فنجان کافئین که می‌نوشید، اطمینان حاصل کنید که حداقل یک لیوان آب بنوشید. حتی بهتر است، قهوه یا شکلات داغ خود را با یک لیوان بابونه یا چای گیاهی که حاوی کافئین نیست، جایگزین کنید.

  • لباس زمستانی

پوشیدن ژاکت پشمی که مادربزرگ بافته است ممکن است بسیار گرم و دنج باشد، اما می‌تواند باعث سوزش و خارش پوست شود. به جای آن لباس‌هایی از پارچه‌های نرم مانند پنبه یا ابریشم انتخاب کنید. اگر برای گرم شدن نیاز به یک ژاکت پشمی دارید، آن را روی پیراهنی از پنبه یا ابریشم بپوشید تا مستقیما با پوستتان تماس نداشته باشد. اگر پوست حساسی دارید، از شوینده‌های ملایم، بدون بو و ضد حساسیت استفاده کنید و هنگام شستن لباس و ملحفه خود از استفاده از مواد نرم کننده لباس خودداری کنید.

  • تابش خورشید

اکثر مردم می‌دانند که تابش نور خورشید در تابستان می‌تواند به پوست آسیب برساند، چرا که مستقیم و با انرژی زیادی می‌تابد. اما آفتاب پاییز و زمستان نیز می‌تواند به همان اندازه آسیب‌رسان باشد. حتی اگر نمی‌توانید گرمای خورشید را احساس کنید، اشعه ماوراء بنفش (UV) هنوز وجود دارد و بنابراین هنوز در معرض آسیب ناشی از خورشید هستید. اگر در روز بیرون می‌روید، حتی زمانی که دمای هوا نزدیک یا زیر صفر است، همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. از کرم‌های ضد آفتاب در هر قسمتی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارد، به ویژه لب‌های خود، با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. حتی اگر هوا سرد و باد باشد، هنوز عرق می‌کنید، بنابراین به یاد داشته باشید که کرم ضد آفتاب خود را هر چند ساعت یکبار تجدید کنید.

نکاتی برای جلوگیری از خشکی پوست در پاییز و زمستان!

  • استفاده از آب ولرم: متخصصان پیشنهاد می‌کنند، افراد برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل پاییز و زمستان پوست خود را با آب ولرم بشویند.

  • کمی بعد از شستشو پوست را مرطوب کنید: چند دقیقه بعد از شستن پوست از مرطوب کننده استفاده کنید. این به حفظ آب موجود در پوست کمک می‌کند.

  • از مرطوب کننده‌های حاوی سرامید استفاده کنید: بدنبال مرطوب کننده‌های حاوی سرامید باشید. بنابراین قبل از خرید مرطوب کننده بعدی، مواد تشکیل دهنده محصول را بررسی کنید.

  • از پاک کننده حاوی گلیسیرین استفاده کنید: از یک پاک کننده ملایم غیر خشک کننده که حاوی گلیسیرین باشد استفاده کنید.

  • از استفاده از دستمال مرطوب پاک کننده بپرهیزید: چرا که دستمال مرطوب پاک کننده حاوی مواد دارویی مانند الکل و سولفات‌ها هستند که می‌توانند پوست را تحریک کرده و خشک کنند.

  • کرم دست خود را در جلوی دید بگذارید: هنگامی که نوبت به هیدراته نگه داشتن پوست دست می‌رسد، توصیه می‌شود کرم دست خود را روی میز کار، در کیف یا نزدیک سینک ظرفشویی که دستان خود را در آن می شویید، نگه دارید. این امر کمک می‌کند که همیشه یادتان باشد دستان خود را کرم زده و مرطوب نگه دارید.

  • استفاده از دستگاه بخور: هوای پاییز و زمستان با دمای سرد، رطوبت کم و باد شدید، همراه با گرمای خشک ناشی از بخاری‌ها، واقعاً می‌تواند پوست را خشک کند. برای مقابله با این مساله، مهم است که تا حد ممکن رطوبت را به پوست خود اضافه کنیم. توصیه می‌شود شب‌ها در اتاق خواب خود و همچنین در اتاق‌های دیگر که زمان زیادی را در آنجا سپری می‌کنید، از دستگاه بخور استفاده کنید.

  • زمان زیادی را در حمام یا دوش آب گرم سپری نکنید: زمان زیادی را در حمام گرم یا دوش نگذرانید، زیرا برخلاف تصور، این کار باعث خشک شدن پوست می‌شود. در عوض سعی کنید دوش کوتاه مدت با آب ولرم بگیرید، همچنین بیش از یکبار در روز استحمام نکنید. از استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های قلیایی نیز بپرهیزید و بلافاصله پس از استحمام، حتی قبل از خشک شدن پوست، از نرم کننده‌ها برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید. استفاده از لوسیون نیز بعد از استحمام توصیه می‌گردد، چرا که لوسیون‌ها حاوی یک اسید ملایم هستند بنابراین در حالی که پوست را مرطوب می‌کنند، لایه‌برداری ملایم و سطحی‌ای نیز روی پوست انجام می‌دهند. این امر باعث می‌شود رطوبت بهتر داخل پوست نفوذ کند.

  • دوبار در هفته لایه‌برداری کنید: در پاییز و زمستان، بیرون خنک می‌شود اما هوا خشک می‌گردد و بخاری و وسایل گرم کننده روشن می‌شود، بنابراین پوست نیز نیاز به رویکرد متفاوتی برای فصل سرد دارد. به افراد توصیه می‌شود به هنگام استحمام حداکثر دو روز در هفته لایه‌برداری ملایمی انجام دهند (لایه‌برداری بیش از حد، خود موجب خشکی پوست می‌گردد). سپس، بلافاصله بعد از استحمام با استفاده از کرم‌های غنی صورت و بدن، فاکتور هیدراتاسیون را افزایش دهید.

  • در پاییز و زمستان از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید: ماسک‌های آبرسان برای فصل پاییز و زمستان عالی هستند. بنابراین اگر قصد دارید از ماسک‌های خانگی استفاده کنید، مطمئن شوید که ماسکی که ایجاد می‌کنید دارای خاصیت آبرسانی است.

  • استفاده از محصولات خشک کننده یا تحریک کننده را کاهش دهید: به افرادی که از محصولات ضد آکنه یا ضد پیری استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که، در ماه‌های خشک و سرد استفاده از محصولات خشک کننده یا محرک بالقوه تحریک کننده برای آکنه یا ضد پیری کاهش دهند. این ممکن است شامل رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید باشد. در این ماه‌ها ممکن است به محصولات ملایم‌تری مانند ژل‌ها نیاز داشته باشید.

  • پوست خود را هیدراته نگه دارید: متخصصان در مورد اهمیت نوشیدن آب کافی صحبت می‌کنند. در فصل زمستان اگرچه زیاد احساس تشنگی نمی‌کنید، اما باید همچنان مصرف آب به میزان زیاد را ادامه هید؛ چرا که بدن و پوست ما همچنان برای آبرسانی به آب نیاز دارد.

reading - چگونه با خشکی پوست در پاییز و زمستان مواجه شویم؟!

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده