برنامه روتین مراقبت پوستی

داشتن پوست عالی تنها منوط به داشتن ژنتیک خوب نیست، در واقع عادت‌های روزمره شما تأثیر زیادی روی آنچه در آینه می‌بینید دارند. اما هنگامی که می‌خواهید یک برنامه روتین مراقبت از پوست را برای خود برنامه‌ریزی کنید احتمالا هم در انتخاب محصول متناسب با پوستتان و هم در چگونگی استفاده از آن‌ها دچار ابهام خواهید شد، از نحوه مرطوب‌سازی گرفته تا اینکه چگونه پوست خود را در برابر اشعه UV محافظت کنید. در نهایت، برنامه مراقبت از پوست کاملاً شخصی است، اما مواردی هست که دانستن آن‌ها به افراد در داشتن یک برنامه خوب و متناسب با پوستشان کمک خواهد نمود.

reading - برنامه روتین مراقبت پوستی

همچنین بخوانید درباره:

قدم‌های اصلی در برنامه مراقبت از پوست

داشتن یک برنامه مراقبت از پوست روزانه 3 قدم اصلی دارد که شامل موارد زیر است:

  • پاک کردن: شستن صورت.
  • تونینگ: ایجاد تعادل در پوست.
  • مرطوب کردن و تغذیه: مرطوب کننده و نرم کننده پوست.

هدف از هر برنامه مراقبت از پوست این است که چهره شما را طوری تنظیم کند تا همیشه شاداب و باطراوت باشد و همچنین روند پیر پوستی را کندتر کند، همچنین مناطقی را که می‌خواهید روی بهبود آن کار کنید عیب یابی کرده یا هدف قرار دهد. کریستینا هولی، متخصص مراقبت از پوست در سانفرانسیسکو می‌گوید: “کارهای روزمره زیبایی فرصتی برای مشاهده تغییرات در خود شماست.” همانطور که پوست با افزایش سن تغییر می‌کند، محصولاتی که برای مراقبت از پوست استفاده می‌شوند نیز تغییر خواهند کرد. اگر این سه مرحله به عادت روزمره شما تبدیل شود قطعا نتایج فوق‌العاده آن را در کوتاه مدت و هم در دراز مدت خواهید دید.

reading - برنامه روتین مراقبت پوستی

همچنین بخوانید درباره:

توجه به زمان‌بر بودن دیدن نتیجه

اگرچه دانش پشت محصولات مراقبت از پوست بسیار دانش قوی و طولانی مدتی است، اما هنوز هیچ محصولی وجود ندارد که بتواند با 1بار استفاده و در مدت زمانی بسیار کوتاه تاثیری شگرف در پوست بگذارد و آن را 10 سال جوان کند. بلکه با استفاده مداوم و در زمانی طولانی اثرات آن را خواهید دید. به طور کلی، هدف شما این است که حداقل طی شش هفته ، یک یا دو بار در روز از یک محصول استفاده کنید تا تفاوت را مشاهده کنید.

پاک کردن پوست

دکتر کارلوس چارلز، متخصص پوست شهر نیویورک می‌گوید: شستن صورت اساسی‌ترین و ضروری‌ترین مرحله در هر روتین مراقبت پوستی است. “پوست ما هر روز با آلاینده‌های محیطی و سایر عوامل تماس دارد که برای حفظ سلامت و طراوت پوست این آلودگی‌ها باید از روی پوست پاک شوند.” توصیه می‌شود برای جلوگیری از گرفتگی منافذ، تیرگی و آکنه، صورت خود را دو بار در روز، صبح و شب بشویید.

انتخاب پاک کننده متناسب با پوست

استفاده از پاک کننده متناسب با پوست، پوست را از آلودگی‌ها، چربی‌های اضافی و مواد نامطلبوب پاک می‌کند. گاهی اوقات لازم است این کار را با اسکراب‌های لایه‌بردار ملایم (نه قوی) انجام دهید. نکته مهم استفاده از پاک کننده متناسب با نوع پوست است، پس قبل از هرچیزی باید از نوع پوست خود آگاهی داشته باشید. اگر نمی‌دانید پوست شما جزء کدامیک از انواع پوست است اینجا کلیک کنید.

در جدول روبرو می‌توانید پاک کننده‌ها متناسب با هریک از انواع پوست را مشاهده کنید.

منظور از غیر کامدوژنیک (comedogenic) دقیقاً چیست؟

این اصطلاح به طور مکرر در برچسب‌های محصولات وجود دارد و توسط متخصصان مراقبت از پوست استفاده می‌شود، اما همیشه با زبانی ساده و شفاف تعریف نمی‌شود. اگر کالایی ادعا می‌کند غیر کامدوژنیک است، به این معنی است که نباید منافذ پوست را مسدود کند یا باعث ایجاد آکنه، انسداد پوست، انسداد غدد یا تحریک فولیکول مو شود. (برخی از مواد رایج کامدوژنیک شناخته شده روغن نارگیل و کره کاکائو هستند.)

تونر چیست؟

دکتر نظریان می‌گوید: “تونر در قدیم در اصل یک محصول حاوی الکل بود که برای خشک کردن پوست چرب و از بین بردن آلودگی‌های باقی مانده پس از شستن استفاده می‌شد.” اما امروزه فرمول‌های تونر، تکامل یافته‌اند. تونرها را می‌توان بعنوان مکمل در نظر گرفت. در واقع تونرها مایعاتی هستند که بافت سبکی دارند و به راحتی جذب پوست می‌شوند و مقدار زیادی مواد مغذی را به بدن می‌رسانند، همچنین به جذب بهتر سایر محصولات موجود در برنامه روتین نیز کمک می‌کنند.

مواد اصلی موجود در تونرها شامل موارد زیر است:

  • اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی: برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند، پوست آسیب دیده از آفتاب را بهبود بخشیده و تیرگی پوست را به حداقل برسانند.
  • اسید هیالورونیک: برای تقویت آبرسانی و کاهش خطوط ظریف.
  • گلاب و چای سبز: برای کاهش تحریک و کاهش قرمزی پوست با اثر ضد التهابی.
  • ویتامین E و C: برای مقابله با اثرات قرار گرفتن روزانه در معرض رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث پیری پوست شوند.

نحوه استفاده از تونر

ماتیولی می‌گوید: “تونرها باید بعد از پاکسازی و قبل از استفاده از سایر محصولات مراقبتی پوستی استفاده شوند. روش کاربرد سنتی استفاده از تونر یعنی اشباع یک پد پنبه‌ای و کشیدن آن روی صورت کاری اشتباه است چرا که مقدار زیادی از محصول تلف خواهد شد. استفاده از تونر با دست تمیز کارآمدترین روش است. فقط چند قطره از تونر را در کف دست خود بریزید، سپس روی پوست بمالید و ماساژ دهید. اکثر تونرها را می‌توان صبح و شب استفاده کرد، اما توصیه می‌شود آن دسته از تونرها را که مواد لایه‌بردار دارند را فقط شب یا یک روز در میان استفاده کنید.

reading - برنامه روتین مراقبت پوستی

همچنین بخوانید درباره:

درمان با سرم

به زبان ساده، سرم‌ها متحدان پوستی قدرتمندی هستند. این اکسیرها که با دوزهای غلیظ از مواد فعال پر شده‌اند، می‌توانند تعدادی از مشکلات، از لکه‌های تیره تا چین و چروک را کاهش دهند. ماتیولی می‌گوید: “حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، همه افراد هنوز هم به یک سرم عمومی آنتی اکسیدان صبح برای محافظت در برابر عوامل محیطی روزانه احتیاج دارند.” در حالیکه ترکیبات زیادی برای مواد تشکیل دهنده سرم‌ها وجود دارد اما مواد اصلی تشکیل دهنده آن‌ها را می‌توان بدین صورت دسته‌بندی کرد:

  • اسید هیالورونیک: برای آبرسانی و جلوگیری از هیدراتاسیون و تقویت عملکرد (جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست) برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت.
  • ویتامین C: برای کمک به روشن شدن پوست مات و کاهش لکه‌های تیره در صورت استفاده مداوم
  • رتینول، ویتامینB3، پپتیدها: برای تحریک تولید کلاژن و الاستین، پروتئین‌هایی در بدن که به جلوگیری از افتادگی خطوط و پوست کمک می‌کنند.
  • گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید: برای کاهش قرمزی و تحریک با کاهش التهاب، و بهبود آکنه با اثرات ضد میکروبی آن.

مرطوب کننده پوست

اساسی‌ترین عملکرد یک مرطوب کننده آبرسانی و بهبود لطافت پوست است. دکتر چارلز توضیح می‌دهد: “اساساً مرطوب کننده‌ها به جلوگیری از اتلاف آب از طریق لایه‌های خارجی پوست کمک می‌کنند.” “آن‌ها همچنین می‌توانند روغن‌های محافظ طبیعی و سایر عناصر سازنده در پوست مانند سرامیدها را تکمیل کنند.”مرطوب کننده‌ها یکی از محصولاتی هستند که پزشکان استفاده از آن را برای انواع پوست در تمام طول سال توصیه می‌کنند. دکتر نظریان تأکید می‌کند: “پوست با افزایش سن توانایی حفظ رطوبت به طور طبیعی را از دست می‌دهد.” همچنین فعالیت‌های روزمره، مانند شستشو، می‌تواند هیدراته‌های طبیعی را از سطح پوست خارج کند. “

انتخاب مرطوب کننده متناسب با پوست

همه انواع پوست به مرطوب کننده نیاز دارند، اما بافت مرطوب کننده مورد استفاده با توجه به نوع پوست متفاوت خواهد بود.

در جدول زیر می‌توانید مرطوب کننده‌های متناسب با هریک از انواع پوست را مشاهده کنید:

reading - برنامه روتین مراقبت پوستی

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده