آیا لیزر پاک کننده تتو واقعا در پاک کردن تتو موثر است؟

احتمالاً شنیده‌اید که پاک کردن تتو و خالکوبی با لیزر راهی عالی برای خلاص شدن از شر تتویی است که اکنون از آن پشیمان هستید. با این حال، استفاده از لیزر برای پاک کردن و از بین بردن تتویی که آن را دوست ندارید و از آن پشیمان هستید مانند داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسد.

آیا واقعاً می‌توان جوهر تتو و خالکوبی را با لیزر پاک کرد؟ اگر چنین است، در واقعیت چقدر موثر است؟ آیا می‌توان تتو را به طور کامل پاک کرد؟ با مطالعه این مقاله پاسخ همه این سوالات را خواهید یافت.

reading - آیا لیزر پاک کننده تتو واقعا در پاک کردن تتو موثر است؟

همچنین بخوانید درباره:

در مورد خالکوبی و پاک کردن تتو چه باید بدانیم؟

تتو یا خالکوبی یک هنر باستانی است. این کلمه از کلمه تاهیتی tattau به معنای علامت‌گذاری گرفته شده است. تخمین زده می‌شود که بیش از 25 درصد از جمعیت جهان خالکوبی دارند. به گفته انجمن جراحی پوست آمریکا، در حالی که محبوبیت تتو در سال‌های اخیر رو به افزایش است، تعداد افرادی که به دنبال پاک کردن آن هستند نیز افزایش یافته است. از دلایلی که برخی افراد خواهان پاک کردن تتوی خود هستند می‌توان به تغییر شغل یا سبک زندگی یا اینکه دیگر آن خالکوبی را دوست ندارند اشاره کرد.

اما از آنجایی که تتو دانه‌های جوهر دائمی هستند که هنگام تتو به زیر سطح پوست تزریق می‌شوند، از بین بردن خالکوبی بسیار پیچیده‌تر از زدن یک تتو روی پوست است. برای پاک کردن تتو با این ترفند معمولاً چندین جلسه لیزر درمانی لازم است.

لیزر پاک کننده تتو چگونه عمل می‌کند؟

پرتوهای لیزر از انفجارهای متمرکز انرژی برای گرم کردن جوهر زیر پوست استفاده می‌کنند که جوهر را به ذرات کوچکتر می‌شکند. تتو با رنگ‌های مختلف ممکن است نیاز به استفاده از لیزرهای متعددی داشته باشد که در فرکانس‌های مختلف کار می‌کنند. سپس آن ذرات جوهر شکسته شده و کوچکتر، به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند.

آیا لیزر پاک کننده تتو، تتو را به طور کامل پاک می‌کند؟

تتو ممکن است به طور کامل پاک نشود، که این موضوع نسبتا رایج است. برخی از رنگ‌های تتو در برابر شکسته شدن توسط لیزر مقاومت می‌کنند و برخی از رنگدانه‌ها خیلی عمیق هستند که نمی‌توان با لیزرهای موجود در حال حاضر به آن دست یافت. برخی از رنگ‌ها ممکن است راحت‌تر از رنگ‌های دیگر پاک شوند. خالکوبی‌های آبی/مشکی به‌خوبی به لیزر درمانی پاسخ می‌دهند، زیرا در جذب نور بهتر هستند. واکنش رنگ‌های دیگر در حال بررسی است. همچنین هرچقدر تتو قدیمی‌تر باشد پاک کردن آن سخت‌تر خواهد بود و به تعداد جلسات بیشتری از لیزر درمانی نیاز دارد، احتمال کامل پاک شدن آن نیز کمتر است.

آیا پاک کردن تتو با لیزر دردناک است؟

افرادی که پاک کردن تتو با لیزر پاک کننده تتو را تجربه کرده‌اند سطوح مختلفی از ناراحتی را گزارش کرده‌اند. برخی می‌گویند که این حس شبیه خالکوبی است، در حالی که برخی دیگر آن را به احساسی شبیه به کوبیدن نوار لاستیکی بر روی پوست تشبیه می‌کنند.

بسته به محل تتو و آستانه تحمل درد فرد، برخی افراد ممکن است ترجیح دهند از نوعی بی‌حسی مانند کرم موضعی یا تزریق موضعی استفاده کنند.

در حین پاک کردن تتو با لیزر چه انتظاری می‌توان داشت؟

بسته به اندازه و رنگ تتو، تعداد جلسات درمانی متفاوت خواهد بود. پاک کردن تتو به 3 تا 8 جلسه درمانی نیاز دارد. قبل از اقدام به انجام جلسات لیزر درمانی یک جلسه مشاوره را برنامه‌ریزی کنید، که در طی آن یک متخصص آموزش دیده وضعیت شما را ارزیابی می‌کند و شما را در مورد فرآیند انجام جلسات پاک کردن تتو آگاه می‌کند.

درمان با لیزر در هر بیمار بسته به سن و اندازه و نوع تتو متفاوت است. همچنین مهم است که خالکوبی توسط یک آماتور یا حرفه‌ای اعمال شده است. رنگ پوست و همچنین عمق رنگدانه خالکوبی در بدن نیز بر تکنیک پاک کردن آن تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، روند انجام کار در جلسه لیزر درمانی برای پاک کردن تتو به شرح زیر است:

  • یک عینک محافظت کننده از چشم در برابر لیزر به فرد داده می‌شود.
  • واکنش پوست به لیزر برای تعیین موثرترین انرژی برای درمان آزمایش می‌شود.
  • خود درمان شامل قرار دادن یک هندپیس روی سطح پوست و فعال کردن نور لیزر مکرر بر روی سطح تتو است.

خالکوبی‌های کوچکتر به پالس‌های کمتری نیاز دارند و تتوهای بزرگتر به تعداد بیشتری نیاز دارند. در هر صورت، تتو نیاز به چندین جلسه درمانی و بازدیدهای متعدد دارد. پس از هر جلسه درمانی، تتو کمرنگ‌تر می‌شود.

چرا پاک کردن تتو با لیزر بیش از یک جلسه طول می‌کشد؟

هنرمندان حرفه‌ای تتو جوهر را به صورت لایه لایه استفاده می‌کنند، بنابراین پاک کردن آن‌ها بیش از یک جلسه طول می‌کشد. از آنجایی که لیزرها رنگدانه جوهر را به ذرات کوچک‌تر می‌شکنند، پس از آن بین جلسات مدتی طول می‌کشد تا بدن جوهر را از بین ببرد. پوست نیز برای بهبودی نیاز به زمان دارد، زیرا لیزر درمانی گاهی اوقات باعث تورم، تاول می‌شود و به طور موقت رنگ پوست را تغییر می‌دهد.

مراقبت‌های بعد از پاک کردن تتو با لیزر چیست؟

بلافاصله پس از درمان، از کیسه یخ برای تسکین ناحیه تحت درمان استفاده می‌شود. به فرد گفته می‌شود که از کرم یا پماد آنتی بیوتیک موضعی استفاده کند. برای محافظت از محل باید از بانداژ یا چسب استفاده کند. فرد می‌تواند روز بعد دوش بگیرد، اما بهتر است از شستشوی ناحیه آسیب دیده خودداری کند. هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب، ناحیه تحت درمان نیز باید با کرم ضد آفتاب پوشانده یا محافظت شود.

عوارض جانبی احتمالی پاک کردن تتو با لیزر چیست؟

اگر برای پاک کردن تتو به یک متخصص معتبر آموزش دیده مراجعه کنید، حداقل عوارض جانبی برای پاک کردن تتو با لیزر وجود دارد. با این حال باید عوامل زیر را در تصمیم در نظر گرفت:

  • محل پاک کردن تتو ممکن است عفونی شود.
  • احتمال کمی وجود دارد که درمان بتواند یک اسکار دائمی به جای بگذارد. اما در برخی موارد، سه تا شش ماه پس از انجام این عمل اسکار روی پوست ایجاد می‌شود.
  • درجاتی از تغییر رنگ پوست ممکن است. پوست درمان شده ممکن است رنگ پریده‌تر از پوست اطراف (هیپوپیگمانتاسیون) یا تیره‌تر از پوست اطراف (هایپرپیگمانتاسیون) باشد.
  • تتوهای زیبایی مانند خط لب، خط چشم و ابرو ممکن است پس از لیزر درمانی اولیه تیره‌تر شوند. برای رسیدن به محو شدن ممکن است نیاز به درمان اضافی داشته باشید.
  • هرگز نباید سعی کنید تتوی خود را خودتان پاک کنید یا از هر نوع درمان خانگی برای پاک کردن خالکوبی استفاده کنید. در بهترین حالت، آن‌ها بی‌اثر خواهند بود. در بدترین حالت، آن‌ها می‌توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند.
  • پاک کردن تتو در سالن تتو یا اسپا، اگرچه ممکن است ایمن‌تر از درمان‌های خانگی باشد، اما همچنان خطراتی را به همراه دارد. یک متخصص پوست آموزش دیده بهتر می‌تواند سلامت کلی شما را در نظر بگیرد و با مسئولیت بیشتری شما را در مورد ایمن‌ترین برنامه درمانی راهنمایی کند.

آیا پاک کردن تتو با لیزر بی‌خطر و ایمن است؟

به لطف فناوری‌های جدیدتر، امروزه پاک کردن تتو با سیستم‌های لیزر بسیار مؤثرتر انجام می‌پذیرد و با خطر بسیار کمی برای ایجاد اسکار همراه است، البته با فرض اینکه پاک کردن تتو با لیزر در یک مرکز درمانی معتبر و توسط فرد متخصص آموزش دیده انجام شود. لیزر درمانی اغلب ایمن‌تر از بسیاری از روش‌هایی است که قبلاً استفاده می‌شد، مانند برداشتن توسط برش یا درم ابریژن. لیزر درمانی روی رنگدانه‌ها کار می‌کند. برداشتن تتو با برش، تتو را با استفاده از یک چاقوی جراحی برش می‌دهد. درم ابریژن از ابزارهایی برای سمباده زدن لایه‌های بالایی پوست استفاده می‌کند.

فقط به یاد داشته باشید که این توصیه عمومی است و نباید جایگزین راهنمایی پزشک شود. برای جزئیات در مورد خاص خود، لطفاً با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی که در استفاده از لیزر پاک کننده تتو مجرب است، ملاقاتی ترتیب دهید.

reading - آیا لیزر پاک کننده تتو واقعا در پاک کردن تتو موثر است؟

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده