درمان ریزش مو بعد از کرونا

گزارش‌هایی در مطبوعات منتشر شده است مبنی بر اینکه افراد مدتی پس از ابتلا به ویروس کرونا (COVID-19) دچار ریزش موی بسیار شدید شده‌اند. در حالی که ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که ارتباط بین کرونا و ریزش مو را نشان دهد، این گزارش‌ها تا حد زیادی تجربی هستند و پایه علمی موثقی ندارند، چرا که این ویروس برای دانشمندان و پزشکان بسیار جدید است که بتوانند رسما ابتلا به ویروس کرونا را به ریزش مو مرتبط کنند.

با این حال، وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم وجود دارد که نوعی ریزش مو است که اغلب به دلیل بیماری شدید مانند کرونا، استرس یا تغییرات، رویدادهای مهم زندگی مانند تولد کودک یا کاهش وزن قابل توجه بوجود می‌آید.

reading - درمان ریزش مو بعد از کرونا

همچنین بخوانید درباره:

تلوژن افلوویوم چیست؟

در حالی که ریختن 150 مو در روز طبیعی است، تلوژن افلوویوم زمانی رخ می‌دهد که تعداد موهای از دست رفته در روز افزایش قابل توجهی داشته باشد. این افزایش زمانی رخ می‌دهد که تعدادی از موها از “فاز رشد” (آناژن) به “فاز ریزش” (تلوژن) حرکت کنند. در رشد طبیعی مو، تنها 10 درصد از موهای سر در «فاز ریزش» است، اما زمانی که شما تلوژن افلوویوم را تجربه می‌کنید، 30 درصد موها در «فاز ریزش» هستند و در برخی موارد می‌تواند بیشتر باشد. این تغییرات می‌تواند بسیار ناگهانی اتفاق بیفتند و معمولاً حدود 3 ماه پس از تحریک رخ می‌دهد.

چه چیزی می‌تواند باعث ریزش موی نوع تلوژن افلوویوم شود؟

تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می‌افتد که چرخه زندگی طبیعی مو مختل شود. این اختلال معمولاً به دلیل فشارهای فیزیکی روی بدن است. استرس‌های فیزیکی که می‌تواند باعث این نوع ریزش مو شود عبارتند از:

  • عفونت‌های مرتبط با تب بالا مانند آنفولانزا یا کرونا
  • بیماری مرتبط با کاهش وزن یا مصرف ذخایر پروتئین در بدن
  • جراحی بزرگ
  • رویداد مهم یا استرس زندگی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • زایمان
  • شروع داروهای جدید
  • قطع یک درمان هورمونی

فراموش نکنید، معمولاً تا 3 ماه پس از یک رویداد مانند این، ریزش محسوس موها مشاهده می‌شوند.

چرا برخی افراد پس از بیماری دچار ریزش مو نوع تلوژن افلوویوم می‌شوند؟

بیماری قابل توجه می‌تواند باعث اختلال در چرخه طبیعی مو شود و فولیکول‌های مو بیشتری را به “مرحله ریزش” در مقابل “مرحله رشد” سوق دهد. بنابراین برخی از افراد مدتی پس از بیماری دچار ریزش مو می‌شوند.

آیا ریزش مو نوع تلوژن افلوویوم دائمی است؟

معمولاً تلوژن افلوویوم یک نوع دائمی ریزش مو نیست و معمولاً نیازی به درمان نیست. موها به طور معمول پس از، از بین رفتن محرک دوباره رشد می‌کنند.

اگر در مورد ریزش موی خود نگران هستید و فکر می‌کنید که علت آن می‌تواند دلیل دیگری باشد، ممکن است توسط پزشک عمومی آزمایش خون توصیه شود. این آزمایش خون می‌تواند به اطمینان از این که ریزش مو در نتیجه کمبود آهن یا کم کاری تیروئید نیست، کمک کند.

آیا ابتلا به کرونا مانند تلوژن افلوویوم باعث ریزش موقتی مو می‌شود؟

از آنجایی که یکی از علائم ابتلا به کرونا تب بالا است و برخی از افراد ممکن است با ابتلا به این ویروس بسیار ناخوش احوال شوند، جای تعجب نیست که برخی از افراد ممکن است تا 3 ماه پس از ابتلا به کرونا دچار ریزش مو شوند. همانطور که قبلاً ذکر شد، استرس فیزیکی ناشی از ابتلا به کرونا نیز احتمالاً چرخه زندگی طبیعی مو را در برخی افراد مختل می‌کند و بنابراین ممکن است بعداً موها شروع به ریزش کنند.

آیا ریزش مو از علائم ابتلا به کرونا است؟

ریزش مو به عنوان یکی از علائم رسمی ابتلا به کرونا ذکر نشده است. علائم کلیدی که باید مراقب آن باشید عبارتند از: تب بالا، سرفه خشک، بدن درد، از دست دادن یا تغییر حس چشایی یا بویایی.

آیا ممکن است به دلیل استرس ناشی از بیماری کرونا ریزش مو داشته باشم؟

اگر همه‌گیری کرونا را بسیار استرس‌زا می‌دانستید، این احتمال وجود دارد که چند ماه پس از شروع افزایش سطح استرس، ریزش مو را تجربه کنید. این به این دلیل است که رویدادهای مهم و استرس‌زا در زندگی می‌توانند باعث ایجاد استرس فیزیکی بر بدن و آسیب به چرخه طبیعی مو شوند.

چرا برخی از افراد پس از ابتلا به کرونا دچار این نوع ریزش مو می‌شوند و بعضی دیگر نمی‌شوند؟

مشخص نیست که چرا برخی افراد پس از ابتلا به ویروسی مانند کرونا، تلوژن افلوویوم را تجربه می‌کنند و چرا برخی از افراد تغییری در موهای خود تجربه نمی‌کنند. با این حال، اگر وقتی به کرونا مبتلا شدید دچار استرس شدیدی شدید یا اینکه به تب بالا دچار شده بودید، این احتمال وجود دارد که چرخه طبیعی موی شما مختل شده باشد و ممکن است چند ماه بعد دچار ریزش مو شوید.

آیا موها بعد از ابتلا به کرونا دوباره رشد می‌کنند؟

به احتمال زیاد اگر بعد از عفونت دچار ریزش مو شدید (چه آن عفونت ناشی از ابتلا به کرونا باشد یا نباشد) به دلیل تلوژن افلوویوم است. این بدان معناست که وقتی موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده شوند، موهای شما باید به رشد طبیعی خود بازگردد.

انواع دیگر ریزش مو

  • طاسی با الگوی مردانه: این نوع ریزش یکی از شایع‌ترین انواع ریزش مو است و نیمی از مردان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع ریزش مو بخشی طبیعی از افزایش سن است اما در برخی موارد قابل درمان است.
  • طاسی با الگوی زنانه: این نوع ریزش مو که گاهی به آن آلوپسی آندروژنتیک نیز گفته می‌شود، با نازک شدن موهای بالای سر مشخص می شود.
  • آلوپسی آریتا: آلوپسی آریتا با ریزش به صورت تکه‌ای مشخص می‌شود و معمولاً به دلیل مشکلات سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. این نوع ریزش مو معمولاً موقتی است و خود به خود برطرف می‌شود.

چند نکته جهت کاهش ریزش مو پس از ابتلا به کرونا

  • موهای خود را به آرامی بشویید و از سشوار کشیدن خودداری کنید.

نحوه شستن موهایتان در واقع می‌تواند به شما در کاهش ریزش مو کمک کند. همچنین شستن و شانه کردن موهایتان به سمت جلو، به سمت صورت، به جای پشت سر و گردن، استرس و فشار کمتری بر روی فولیکول‌ها وارد می‌کند. کوتاه کردن مو نیز ممکن است کشیده شدن فولیکول‌ها را کاهش داده و میزان ریزش را کاهش دهد، چرا که موهای بلند وزن بیشتری دارند، بنابراین به خودی خود می‌توانند کشش بیشتری روی فولیکول‌ها ایجاد کنند. علاوه بر شستن و شانه کردن صحیح موها، پرهیز از ابزارهای حرارتی مانند سشوار نیز مهم است، زیرا این کار می‌تواند موها را شکننده‌تر کرده و احتمال ریزش را بیشتر کند.

  • سایر مسائل پزشکی زمینه‌ای که ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشد را درمان کنید.

مسائلی مانند عدم تعادل هورمونی، کم بودن تیروئید و کمبود آهن یا ید، همگی می‌توانند ریزش مویی را که قبلاً به دلیل استرس ناشی از کرونا تجربه کرده‌اید، تشدید کنند. دریافت درمان پزشکی برای آن‌ها می‌تواند به سریع‌تر شدن روند ترمیم و بهبود ریزش مو کمک کند.

  • از مصرف بیش از حد مکمل‌ها و داروها خودداری کنید.

از آنجایی که مکمل‌هایی مانند تستوسترون، هورمون رشد انسانی و DHEA می‌توانند باعث نازک شدن و ریزش مو شوند، به خصوص از مصرف بیش از حد آن‌ها خودداری کنید.

  • مواد غذایی اصلی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

تغذیه می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت و موی شما کند. از رژیم‌های غذایی متداول که مواد مغذی کلیدی را حذف می‌کنند اجتناب کنید. این واقعاً مهم است که تعادل مناسبی از کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • از بودن در معرض دود سیگار بپرهیزید!

سیگار کشیدن یا بودن در کنار افرادی که سیگار می‌کشند نه تنها برای ریه‌های شما مضر است، بلکه می‌تواند به موهای شما نیز آسیب برساند. هر کسی که دچار ریزش مو است، به خصوص کسانی که کرونا داشته‌اند، از مناطقی که افراد سیگار می‌ کشند اجتناب کنند.

درباره: بهار خدابنده