مراقبت از پوست در زمان پاندامی ویروس کرونا

ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها روال مهمی هستند که از مبتلا شدن به ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند و حتی اگر واکسینه شده باشید همچنان باید انجام شوند. با این حال استفاده مکرر از ماسک و شستن مکرر دست‌ها می‌تواند آسیب زیادی به پوست وارد کنند.

با انجام یکسری اقدامات مراقبتی می‌توان آسیب پوست در اثر استفاده زیاد از ماسک و مواد شوینده و الکل در دوران همه‌گیری ویروس کرونا را به حداقل رساند، و همچنان پوست و مو را سالم نگه داشت.

در این مقاله قصد داریم نکاتی که به مراقبت از پوست در طول پاندامی ویروس کرونا کمک می‌کنند را بررسی کنیم.

مراقبت از پوست صورت در برابر ماسک

ماسک‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری هستند. اما ممکن است برای پوست زبر باشند و به آن آسیب برسانند، مخصوصاً اگر مجبور باشید برای کارتان ماسک یک روز تمام روی صورتتان باشد.

عرق، خاک و روغن توسط ماسک جذب شده و از آن طریق به داخل پوست وارد می‌شود. این باعث التهاب و آکنه یا ماسکنه (آکنه در اثر زدن ماسک در مدت طولانی) می‌شود. اگر قبلاً دچار بیماری پوستی مانند اگزما یا روزاسه بوده‌اید، استفاده از ماسک می‌تواند باعث شعله‌ور شدن آن شود.

نکاتی برای مراقبت از پوست صورت در برابر ماسک

1- صورت خود را روزانه تمیز و مرطوب کنید: مرطوب کردن و حفظ لطافت پوست می‌تواند از مشکلات پوستی جلوگیری کند. هنگام شستن صورت، از پاک کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید. خشکی پوست یک مشکل شایع در اثر استفاده از ماسک صورت است. حتی با وجود داشتن پوستی چرب نیز در اثر استفاده زیاد از ماسک می‌توان به پوستی خشک دچار شد. اگر پوست خشک‌تری دارید، استفاده از مرطوب کننده مانند یک لایه محافظتی روی پوست عمل می‌کند که می‌تواند خشکی را کاهش دهد. اگر مستعد خشکی پوست هستید، توصیه می‌شود بلافاصله پس از شستن صورت از مرطوب کننده استفاده کنید.

با استفاده از مرطوب کننده‌ای که برای نوع پوست شما مناسب است می‌توانید از بروز لکه‌ها جلوگیری کنید. هنگام انتخاب مرطوب کننده، این راهنما را دنبال کنید:

  • پوست چرب (یا وقتی هوا گرم و مرطوب است): مرطوب کننده با پایه ژل
  • پوست نرمال یا مختلط: لوسیون سبک‌تر
  • پوست خشک تا خیلی خشک: کرم چرب‌تر

اگر آکنه دارید یا پوستتان مستعد آکنه است، هنوز هم می‌توانید از مرطوب کننده استفاده کنید اما مطمئن شوید که مرطوب کننده‌ای که استفاده می‌کنید بدون روغن یا ژل باشد.

2- با استفاده از بالم لب یا ژل روغنی از لب‌های خود محافظت کنید: خشکی پوست و ترک خوردگی لب‌ها از مشکلات پوستی استفاده از ماسک صورت است. با استفاده از بالم لب یا ژل روغنی روی لب‌های خود می‌توانید جلوی ایجاد ترک روی لب‌ها را بگیرید. مواقعی که باید از بالم لب یا ژل روغنی روی لب استفاده کنید عبارتند از:

  • بعد از شستن صورت
  • قبل از اینکه ماسک خود را بزنید.
  • شب قبل از خواب

برای جلوگیری از ایجاد لک روی پوست، مراقب باشید بالم لب یا ژل روغنی را فقط روی لب‌های خود بمالید. افزودن چربی اضافی به صورت باعث ایجاد لکه‌های بیشتری می‌شود.

3- هنگام استفاده از ماسک از آرایش خودداری کنید: در زیر ماسک، آرایش منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به ترک خوردگی پوست می‌شود. اگر اصرار به آرایش دارید، فقط از محصولاتی با عنوان غیر کامدوژنیک که منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و یا محصولات فاقد چربی استفاده کنید.

4- از استفاده محصولات جدید مراقبت از پوست که می‌توانند پوست شما را تحریک کنند اجتناب کنید: استفاده از ماسک حتی برای مدت کوتاه می‌تواند برای پوست حساسیت ایجاد کند. اگر اولین بار است که می‌خواهید از محصولی استفاده می‌کنید، باید محتاط‌‌‌تر باشید. برای کاهش مشکلات پوستی در زمان پاندامی کرونا، از امتحان محصولات قوی مانند لایه‌بردارهای شیمیایی، لایه بردار یا رتینوئید برای اولین بار خودداری کنید. رتینوئیدها می‌توانند پوست را تحریک کنند. اگر می‌خواهید از رتینوئید (یا رتینول) استفاده کنید، آن را به میزان کم و هنگام خواب استفاده کنید.

reading - مراقبت از پوست در زمان پاندامی ویروس کرونا

همچنین بخوانید درباره:

5- در صورت تحریک صورت، از برخی محصولات مراقبت از پوست کمتر استفاده کنید: هنگامی که صورت خود را با ماسک می پوشانید، برخی از محصولات مراقبت از پوست که در گذشته استفاده می‌کردید ممکن است باعث تحریک پوست شما شوند. اگر این اتفاق افتاد، استفاده از محصولاتی را که می‌توانند پوست شما را تحریک کنند کاهش دهید، مانند موارد:

  • استفاده از مواد سالیسیلیک اسید که برای درمان آکنه بکار می‌رود.
  • استفاده از محصولات حاوی رتینوئید
  • استفاده از محصولات اَفتر شیو

6- از ماسکی استفاده کنید که علاوه بر محافظت از شما و دیگران در برابر ویروس کرونا، راحت نیز باشد: ماسک مناسب برای صورت شما ماسکی است که علاوه بر مسدود کردن کامل راه‌های نفوذ هوا به دهان و بینی ایجاد مشکلات پوستی را نیز به حداقل رساند. اگر ماسک بیش از حد سفت باشد یا احساس کشیدگی روی صورت ایجاد کند، می‌تواند پوست را تحریک کند. تا حد امکان از لمس کردن ماسک خودداری کنید یا قبل از آن حتما دست‌های خود را شسته و یا ضدعفونی کنید، چرا که هنگامی که ماسک خود را لمس می‌کنید، می‌توانید میکروب‌ها را به ماسک و صورت خود منتقل کنید. پارچه‌ای که ماسک از آن ساخته شده است نیز مهم است. از استفاده از ماسک‌هایی که از پارچه‌های مصنوعی مانند نایلون، پلی استر و ریون ساخته شده‌اند و روی لایه‌ای که با پوست تماس دارد، قرار دارد خودداری کنید. این موارد بیشتر باعث تحریک پوست شما و ایجاد آسیب و ترک خوردگی روی پوست می‌شوند.

7- از گوش خود محافظت کنید: برای جلوگیری از درد پشت گوش، از ماسک‌هایی که دارای بند متناسب با صورتتان هستند، استفاده کنید و یا از تنظیم کننده بند ماسک که بندهای ماسک به آن متصل می‌شود و در پشت سر قرار می‌گیرد استفاده کنید.

8- در صورت امکان هر چهار ساعت یکبار ماسک خود را برای مدت 15 دقیقه بردارید: کارکنان بهداشتی که در خط مقدم بیماری همه گیر ویروس کرونا قرار دارند دریافتند که این امر به نجات پوست آن‌ها کمک می‌کند. البته، فقط در محیطی ایمن و پس از شستن دست‌ها، ماسک را بردارید.

9- ماسک‌های پارچه‌ای خود را بشویید: اکنون بسیاری از سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که ماسک پارچه‌ای را پس از هر بار استفاده بشویید. با شستن آن آلودگی‌ها، روغن‌ها و سلول‌های پوستی که در داخل ماسک جمع می‌شوند و می‌توانند منجر به ایجاد مشکلات پوستی شوند نیز از بین می‌روند.

می‌توانید ماسک پارچه‌ای را در ماشین لباسشویی یا با دست بشویید. هر دو روش میکروب‌ها و سایر ذرات را از بین می‌برند. فقط مطمئن باشید که:

  • دستورالعمل شستشوی نوشته شده روی هر ماسک را دنبال می‌کنید.
  • ماسک‌ها را در آب داغ بشویید مگر اینکه دستورالعمل چیز دیگری بگوید.
  • از یک شوینده لباسشویی بدون عطر و ضد حساسیت استفاده کنید.

بعد از شستن ماسک خود، شکل آن را بررسی کنید. اگر ماسک دیگر کاملاً مناسب (و راحت) نباشد، از قدرت محافظت کمتری برخوردار خواهد بود.

reading - مراقبت از پوست در زمان پاندامی ویروس کرونا

همچنین بخوانید درباره:

10- در صورت ابتلا به بیماری پوستی مانند آکنه یا روزاسه، بیشتر مراقبت کنید: در صورت داشتن چنین شرایطی بسیار مهم است که برنامه درمانی خود را دنبال کنید. اگر در این مورد نگرانی دارید، لطفاً با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

نکاتی برای مراقبت از پوست دست

یکی از مهمترین کارهایی که برای محافظت در برابر ویروس کرونا می‌توانید انجام دهید این است که دستان خود را تمیز و بدون میکروب نگه دارید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و یا از ضد عفونی کننده ضد الکلی بر پایه الکل استفاده کنید که حاوی حداقل 60٪ الکل باشد.

اما مقدار زیاد شستشوی دست می‌تواند دستان را عاری از چربی‌های طبیعی کند. برای جلوگیری از خشکی و ترک پوست دست موارد زیر را دنبال کنید:

1- در صورت امکان برای پاکسازی دستان از آب و صابون بجای مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید: الکل موجود در مواد ضدعفونی کننده دست، چربی‌های محافظ و مفید پوست را از بین می‌برد، که می‌تواند باعث خشک شدن، ترک خوردگی و حتی شکاف‌های کوچک شود. شما به صابون قوی و یا مواد شوینده نیاز ندارید. صابون‌های معمولی دست نیز می‌توانند دستان شما را به شکل موثری از آلودگی‌ها پاک کنند. استفاده از صابون‌ها و مایع دسشویی‌های کرمی نیز می‌توانند انتخاب خوبی برای از دست رفتن کمتر چربی پوست باشند.

2- با دستان خود با ملاطفت رفتار کنید: برای شستن دست‌ها از آب خنک یا ولرم با صابون استفاده کنید. آب گرم دیگر در برابر میکروب‌هایی که می‌توانند شما را بیمار کنند مفید نیست، بلکه آب گرم می‌تواند آسیب پوست را افزایش دهد. از استفاده از پاک کننده‌های ضد باکتری خودداری کنید. آن‌ها نه‌تنها برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی مفید نیستند، بلکه حاوی مواد شیمیایی مانند عطر هستند که می‌توانند پوست را تحریک کنند.

3- دستان خود را مرطوب کنید: پس از شستن دست‌ها، آن‌ها را به آرامی خشک کنید. بلافاصله بعد از آن، مقدار زیادی مرطوب کننده استفاده کنید. اگر بعد از گذشت یک دقیقه یا بیشتر هنوز دستانتان احساس خشکی می‌کند، مقدار بیشتری مرطوب کننده استفاده کنید. از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که ضد حساسیت است و فاقد مواد معطر و رنگ است که می‌تواند باعث تحریک پوست شود. مرطوب کننده را در کنار سینک ظرفشویی و آشپزخانه، در ماشین یا محل کار خود قرار دهید و پس از هر بار شستشوی دست استفاده از مرطوب کننده را تکرار کنید.

4- مرطوب کننده‌ها را ترکیب کنید: بعضی اوقات، ترکیبی از مرطوب کننده‌ها بهترین نتیجه را می‌دهد. کرم‌های سبک معمولاً رطوبت را به لایه خارجی پوست می‌رسانند. از مرطوب کننده‌هایی که حاوی موادی مانند اوره، گلیسیرین یا اسید هیالورونیک باشند استفاده کنید.

5- از محافظت اولیه از پوست غافل نشوید: حتی اگر دستان شما احساس خشکی یا چسبندگی ندارند، حتما مرتباً آن‌ها را مرطوب کنید. جلوگیری از ایجاد تحریک پوست در وهله اول موثرتر از تلاش برای جبران دیروقت آن وقتی پوست آسیب دیده و ترک خورده است.

reading - مراقبت از پوست در زمان پاندامی ویروس کرونا

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده