کراتین مو، فواید یا عوارض؛ کدامیک بیشتر است؟!

داشتن موهایی زیبا و درخشان و صاف همواره در طول تاریخ مورد تحسین بوده و یکی از نشانه‌های زیبایی به شمار می‌رود. داشتن موهای زیبا موهبتی است که به عده‌ای خوش شانس تعلق می‌گیرد. در حالی که بقیه ما هر روز با موهای وز و بدحالت خود دست و پنجه نرم می‌کنیم، افراد معدود برگزیده روی زمین راه می روند، بی پیرایه، موهای عالی خود را تاب می‌دهند. اما امروزه و با پیشرفت‌های شگفت انگیز در صنعت زیبایی، روش انقلابی دیگری برای مو، یعنی درمان کراتینه به وجود آمده است که کمک می‌کند همه افراد بتوانند موهای زیبا و درخشان و صاف داشته باشند. قطعا سال‌های اخیر در مورد کراتین مو بسیار شنیده‌اید، در حالیکه روز به روزبه نیز به محبوبیت کراتین مو که از آن به عنوان درمانی برای صاف کردن موهای وز و مجعد یاد می‌شود افزوده می‌گردد.

گاهی اوقات، وقتی از موهای فر یا موج‌دار خود خسته شده‌اید، ممکن است بخواهید موهای صاف داشته باشید. این کاری است که درمان کراتینه مو انجام می‌دهد، اما باید مراقب باشید زیرا در کنار زیبایی بخشی به موها عوارض جانبی نیز دارد که قبل از تصمیم‌گیری برای انجام آن باید در مورد آن‌ها بدانید. همانطور که آزمایشات رسمی نشان می‌دهد درمان‌های کراتینه حاوی مقدار خطرناک فرمالدئید هستند. فرمالدئید به عنوان یک ماده شیمیایی سرطان زا شناخته می‌شود.

در ادامه به مواد تشکیل دهنده کراتینه، روش انجام، مزایا و عوارض جانبی کراتینه مو می‌پردازیم.

کراتین چیست؟

کراتین پروتئین اصلی است که به طور طبیعی در موها وجود دارد. مو نه تنها حاوی کراتین است، بلکه عمدتاً از پروتئین‌های مرتبط با کراتین نیز تشکیل شده است. به عنوان یک پروتئین محافظ خارجی و ساختاری داخلی برای محافظت از موهای شما و حفظ سلامت آن‌ها عمل می‌کند. به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل خارجی مانند آفتاب، آلودگی یا مواد شیمیایی یا تغییر در سبک زندگی، کراتین موجود در مو کاهش می‌یابد. این کاهش همان چیزی است که به موهای خشک، آسیب دیده و کدر می‌انجامد.

درمان کراتینه مو چه می‌کند؟

در طول درمان کراتینه، کراتین به طور مصنوعی به مو اضافه می‌شود تا موها صاف، براق و بدون موخوره به نظر برسند. چنین درمان‌هایی نقاط پر منفذ موها را پر می‌کنند که به دلیل از دست دادن کراتین ایجاد شده‌اند. این موهای بیش از حد منفذدار باعث وز شدن، گره خوردن و شکستگی می‌شوند. درمان کراتینه اساسا بازسازی مو با برگرداندن پروتئین از دست رفته به تارهای مو است. 

از درمان کراتینه مو چه انتظاری باید داشت؟

این درمان باعث ایجاد موهای صاف ابریشمی می‌شود که پس از چند ماه به تدریج محو می‌شوند. درمان کراتینه بر خلاف فرآیند صاف کردن یا ریباندینگ است. موها نه به طور کامل صاف می‌شود و نه باعث می‌شود که ریشه‌های مو مجعد و ساقه‌های آن براق شود. ماده تشکیل دهنده کراتین در اصل مانند یک نرم کننده عمیق فوق‌العاده قوی است.

نتایج درمان نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اساساً قسمت‌هایی از مو را که آسیب دیده‌اند بازسازی می‌کند. براق بودن، وز شدن کمتر و مدیریت آسان موها از جمله مزایایی است که می‌توانید پس از درمان انتظار داشته باشید. ممکن است فردی با موهای بسیار مجعد، حلقه‌های مجعد کمتری داشته باشد. از طرف دیگر، فردی که موهای موج‌دار دارد، در نهایت موهایش صاف و صیقلی می‌شود. اثرات درمان برای همه متفاوت است، بنابراین اگر موهای صافی را که به دنبالش بودید به دست نیاوردید، ناامید نشوید. درمان کراتینه بیشتر در مورد موهای قابل کنترل، صاف و بدون هیاهو با ظاهری مناسب برای سشوار کردن است و کمتر در مورد چسباندن موهای صاف و غیر طبیعی است.

پیش از مراجعه به سالن برای انجام کراتینه مو چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

قبل از رفتن به سالن، بررسی کنید که آیا کراتینه درمانی برای موهای شما مناسب است یا خیر. فقط به این دلیل که بهترین دوست شما آن را دوست داشت، به این معنی نیست که برای شما هم مناسب خواهد بود. به گفته آرایشگران برجسته، موهایی با بافت مجعد یا وز برای انجام کراتینه درمانی مناسب هستند. از سوی دیگر، موهای نازک و نسبتا صاف باید به طور کامل از درمان اجتناب کنند.

نکته مهم دیگر قبل از انجام درمان، مشورت با آرایشگر است. ایده خوبی است که یک آرایشگر قابل اعتماد و با تجربه برای موهای خود انتخاب کنید. مشاوره با آرایشگر تضمین می‌کند که فرمول مناسب موهای خود را دریافت کنید. این ضروری است زیرا درمان کراتینه مناسب برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. همچنین، مطالعه در مورد درمان از قبل به شما کمک می‌کند، زیرا به شما ایده خوبی در مورد آنچه انتظار دارید می‌دهد. فراموش نکنید که قیمت را استعلام کنید زیرا با توجه به طول و حجم مو متفاوت است.

فرآیند انجام کراتینه مو

روزی را انتخاب کنید که در آن آزاد باشید و زمان کافی برای استراحت داشته باشید زیرا این یک درمان طولانی است. درمان تقریباً سه ساعت طول می‌کشد و شامل مراحل زیر است:

  • آرایشگر موهای شما را می‌شوید.
  • در مرحله بعد، موهای شما سشوار می‌شوند تا تمام رطوبت از بین برود.
  • در مرحله بعد از محلول کراتینه استفاده می‌شود.
  • مو به حال خود رها می‌شود.
  • یک دور دیگر سشوار کشیده می‌شود.
  • برای آب‌بندی محلول موها اتو کشیده می‌شوند.
  • همه چیز تمام شد!

نتیجه نهایی، موهایی صاف، براق و قابل کنترل خواهد بود که حداقل سه ماه با یک رژیم مراقبت از مو مناسب برای شما دوام خواهد آورد. اما بسیار مهم است که این روش توسط یک آرایشگر آموزش دیده و متخصص انجام شود. همچنین کیفیت مواد مورد استفاده نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر کراتینه مو با روش درستی انجام نشود و همچنین از مواد مرغوب استفاده نشود مو دچار آسیب جدی خواهد شد و بجای اینکه درمان شود و زیباتر گردد آسیب خواهد دید و در این صورت کراتینه مو نتیجه عکس خواهد داشت.

مزایای بالقوه درمان کراتینه مو چیست؟

بدن به طور طبیعی پروتئین کراتین می‌سازد – این همان چیزی است که مو و ناخن از آن تشکیل شده است. کراتین موجود در این درمان‌ها ممکن است از پشم، پر یا شاخ گرفته شود. شامپوها و نرم‌کننده‌های خاصی حاوی کراتین هستند، اما معمولاً درمان‌های آرایشگاهی که توسط یک متخصص انجام می‌شود، بیشترین فواید را خواهید داشت. مزایای دریافت کراتینه درمانی حرفه‌ای می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

موهای صاف و براق: کراتین سلول‌هایی را که روی هم قرار می‌گیرند و رشته‌های مو را تشکیل می‌دهد، صاف می‌کند، که به معنی موهای قابل کنترل‌تر و وز شدن کمتر است. این باعث می‌شود موهایی که با وز شدن کمی خشک می‌شوند، با کراتینه شدن ظاهری براق و سالم پیدا کنند. کراتین همچنین می‌تواند با چسباندن موقت موها به هم، ظاهر دو شاخه شده را کاهش دهد.

نتایج طولانی مدت: تا زمانی که با شستشوی مکرر موهای خود از کراتینه درمانی مراقبت می‌کنید (2 تا 3 بار در هفته کافی است)، نتیج کراتینه درمانی می‌تواند تا 6 ماه طول بکشد.

موهای قابل کنترل‌تر: درمان‌های کراتینه موها را قابل کنترل‌تر می‌کنند، به خصوص اگر موهای شما وز یا مجعد باشد.

اگر دائماً موهای خود را با حرارت حالت دهید، متوجه خواهید شد که با درمان کراتینه موهای شما سریعتر خشک می‌شود. برخی افراد تخمین می‌زنند که کراتین زمان خشک شدن موهای آن‌ها را بیش از نصف کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است موهای شما سالم‌تر و قوی‌تر شوند، زیرا می‌توانید آن‌ها را بیشتر با هوا خشک کنید و از آسیب‌های حرارتی محافظت کنید.

رشد مو: کراتین می‌تواند مو را تقویت کند تا به راحتی از بین نرود. این می‌تواند باعث شود که موها سریع‌تر رشد کنند، زیرا نوک موها از هم نمی‌شکنند.

reading - کراتین مو، فواید یا عوارض؛ کدامیک بیشتر است؟!

همچنین بخوانید درباره:

عوارض جانبی درمان کراتینه مو چیست؟

کراتین مورد استفاده در درمان‌های زیبایی معمولاً از پوست، مو یا ناخن یا حیوانات است. در حالی که کراتین یک پروتئین طبیعی است، این محصولات با چندین ماده افزوده دیگر از جمله یک ماده شیمیایی به نام فرمالدئید ساخته می‌شوند.

انجمن سرطان آمریکا هشدار می‌دهد که فرمالدئید یک ماده سرطان‌زا شناخته شده است. این بدان معنی است که ممکن است باعث سرطان شود یا به رشد سرطان کمک کند. فرمالدئید همچنین ممکن است عوارض جانبی دیگری برای سلامتی ایجاد کند. اداره غذا و دارو هشدار می‌دهد که فرمالدئید و ترکیبات مرتبط در درمان‌های کراتینه ممکن است در موارد زیر نقش داشته باشند:

  • سوزش چشم
  • سردرد
  • سرگیجه
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • خس خس سینه
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • استفراغ
  • حساسیت و قرمزی پوست

این عوارض جانبی هم توسط مصرف‌کنندگانی که درمان‌های کراتینه را دریافت کرده‌اند و هم توسط متخصصانی که خدمات انجام کراتینه مو را ارائه کرده‌اند، گزارش شده است. این اثرات در طول یا مدت کوتاهی پس از درمان کراتینه با استفاده از محصولات حاوی فرمالدئید رخ می‌دهد. هنوز مشخص نیست که آیا درمان‌های کراتینه حاوی فرمالدئید اثرات طولانی‌مدتی بر سلامتی دارند یا این که چه اثراتی ممکن است داشته باشند.

روش‌های جایگزین کراتینه مو

اگر در مورد خطر قرار گرفتن در معرض فرمالدئید نگران هستید، راه‌های دیگری برای دستیابی به اثرات مشابهی وجود دارد که از درمان کراتینه دریافت می‌کنید.

حالت دادن مو با سشوار یا اتو مو می‌تواند به طور موقت موهای شما را صاف کند.

شما همچنین می‌توانید با مرطوب نگه داشتن مو سعی کنید آن را قوی و سالم نگه دارید (مخصوصاً اگر از ابزارهای سبک حرارتی استفاده می‌کنید).

سعی کنید موهای خود را تا حد امکان کمتر بشویید، زیرا شامپو می‌تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد.

همچنین می‌توانید از محصولات حاوی مرطوب کننده‌های طبیعی استفاده کنید، مانند:

  • روغن زیتون
  • روغن آرگان
  • روغن نارگیل
  • کره شیا
  • روغن آفتابگردان
reading - کراتین مو، فواید یا عوارض؛ کدامیک بیشتر است؟!

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده