سلولیت و روش‌های درمان آن

ظاهر چال‌دار و نامنظم پوست که به عنوان “سلولیت” شناخته می‌شود، می‌تواند برای بیمارانی که سخت تلاش می‌کنند تا بدنی باریک و صاف داشته باشند، خسته کننده باشد. به لطف پیشرفت‌های اخیر فناوری، جراحان زیبایی اکنون می‌توانند از طریق درمان‌های نیمه تهاجمی، سلولیت را کاهش دهند.

سلولیت یک مشکل زیبایی بسیار رایج است که در گذشته درمان آن بسیار دشوار بوده است. به لطف فناوری‌های جدید غیرجراحی، جراحان زیبایی اکنون می‌توانند به طور مؤثرتری به علل ساختاری سلولیت رسیدگی کنند و به کاهش فرورفتگی‌ها کمک کرده و پوست آسیب‌دیده از سلولیت را تبدیل به بافتی نرم‌تر و سفت‌تر کنند.

سلولیت چیست؟

آیا پوست ناصاف و ناهموار روی ران یا باسن خود دارید؟ این ممکن است نشانه سلولیت باشد. سلولیت زمانی رخ می‌دهد که پوست روی نواحی خاصی از چربی توسط نوارهای بافت همبند به سمت بافت‌های عمیق‌تر کشیده شود. این یک سطح ناهموار و چال‌دار ایجاد می‌کند.

سلولیت معمولا در مناطق زیر دیده می‌شود:

  • باسن
  • ران
  • شکم
  • بازوها
  • سینه‌ها

سلولیت که به دلیل توزیع متفاوت چربی، ماهیچه و بافت همبند ایجاد می‌شود، زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد. تصور می‌شود سلولیت 80 تا 90 درصد زنان را در درجات مختلف تحت تأثیر قرار دهد. سلولیت مضر نیست.

درجات سلولیت

مقیاس شدت سلولیت که در سال 2009 منتشر شد، این بیماری را با استفاده از سه درجه رتبه‌بندی می‌کند:

  • درجه 1 یا خفیف: ظاهری “پوست پرتقال” با بین 1 تا 4 فرورفتگی سطحی و ظاهری کمی “پیچیده” یا افتادگی در پوست وجود دارد.
  • درجه 2 یا متوسط: بین 5 تا 9 فرورفتگی با عمق متوسط، ظاهری “پنیر” مانند وجود دارد و پوست نسبتاً با سلولیت پوشیده به نظر می‌رسد.
  • درجه 3 یا شدید: ظاهری “تشکی” با 10 فرورفتگی عمیق یا بیشتر وجود دارد و پوست به شدت با سلولیت پوشیده شده است.

چه چیزی باعث ایجاد سلولیت می‌شود؟

سلولیت به دلیل تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می‌شود. برخی از زنان بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند. میزان سلولیت و میزان قابل توجه بودن آن می‌تواند بر اساس ژن، درصد چربی بدن و سن متفاوت باشد. ضخامت پوست نیز بر ظاهر سلولیت تاثیر می‌گذارد. افراد با هر نوع بدن و وزنی ممکن است دچار سلولیت شوند.

توزیع چربی در زنان بیشتر از مردان قابل مشاهده است. فیبرهای کلاژن بین پوست و عضله، چربی زیرین را به چند بخش تقسیم و از هم جدا می‌کند. سلولیت با افزایش سن بیشتر نمایان می‌شود و پوست نازک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. این امر باعث نمایان شدن بافت‌های همبند موج‌دار زیر آن می‌شود.

به طور دقیق‌تر و علمی‌تر سلولیت زمانی شکل می‌گیرد که نوارهای فیبری به نام سپتا، که پوست را به فاسیای عضلانی زیرین متصل می‌کنند، به‌طور نامنظم سفت می‌شوند، آن‌ها پوست را به سمت پایین می‌کشند، و یا شروع به شکستن می‌کنند و اجازه می‌دهند لایه طبیعی چربی زیر پوست به سمت بالا فشار بیاورد. این منجر به ایجاد ظاهر چروکیده می‌شود.

تخمین زده می شود که 85 تا 90 درصد از زنان بالغ سلولیت دارند، به طور معمول در ناحیه شکم، باسن و ران. همان‌طور که گفته شد روند پیری می‌تواند ظاهر سلولیت را بدتر کند، زیرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و کمتر قادر به مقاومت در برابر تنش نامنظم ایجاد شده توسط نوارهای فیبری است. در حالی که افراد دارای اضافه وزن بیشتر مستعد سلولیت هستند، اما حتی در زنان بسیار لاغر نیز شایع است و کاهش وزن به ندرت باعث خلاص شدن از شر سلولیت می‌‌شود.

سلولیت ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • هورمون‌ها و تغییرات آن‌ها
  • افزایش سن
  • رژیم غذایی ضعیف
  • یک سبک زندگی ناسالم
  • سموم انباشته شده
  • ژنتیک
  • افزایش وزن
  • عدم فعالیت
  • بارداری

در ذیل به تشریح برخی از عوامل ذکر شده در بالا می‌پردازیم:

  • عوامل هورمونی و سن

هورمون‌ها احتمالا نقش مهمی در ایجاد سلولیت دارند. استروژن، انسولین، نورآدرنالین، هورمون‌های تیروئید و پرولاکتین بخشی از فرآیند تولید سلولیت هستند.

یک نظریه این است که با کاهش استروژن در زنان در نزدیک شدن به یائسگی، جریان خون به بافت همبند زیر پوست نیز کاهش می یابد. گردش خون کمتر به معنای اکسیژن کمتر در ناحیه است و در نتیجه تولید کلاژن کمتر می‌شود. سلول‌های چربی نیز با کاهش سطح استروژن، بزرگ می‌شوند. این عوامل با هم ترکیب می‌شوند تا رسوبات چربی را بیشتر نمایان کنند. همانطور که چربی زیر پوست از طریق بافت همبند ضعیف بیرون زده، اثر فرورفتگی نیز بوجود می‌آید.

افزایش سن همچنین باعث می‌شود که پوست حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد، نازک‌تر شود و احتمال افتادگی آن بیشتر شود. این امر احتمال ایجاد سلولیت را افزایش می‌دهد.

  • عوامل ژنتیکی

ژن‌های خاصی برای ایجاد سلولیت مورد نیاز است. عوامل ژنتیکی را می‌توان با سرعت متابولیسم، توزیع چربی در زیر پوست، قومیت و سطوح گردش خون مرتبط دانست. این‌ها می‌توانند بر احتمال ایجاد سلولیت تأثیر بگذارند.

  • عوامل تغذیه و سبک زندگی

سلولیت توسط “سموم” ایجاد نمی‌شود، اگرچه یک سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش احتمال ایجاد سلولیت کمک کند. افرادی که بیش از حد چربی، کربوهیدرات و نمک مصرف می‌کنند و در عوض فیبر کم مصرف می‌کنند، احتمالاً مقادیر بیشتری سلولیت دارند. همچنین ممکن است سلولیت در افراد سیگاری، کسانی که ورزش نمی‌کنند و کسانی که برای مدت طولانی در یک وضعیت می‌نشینند یا می‌ایستند، شیوع بیشتری داشته باشد. پوشیدن لباس زیر با الاستیک تنگ در سراسر باسن می‌تواند جریان خون را محدود کند و این ممکن است به تشکیل سلولیت کمک کند. سلولیت در افرادی که چربی اضافی دارند شیوع بیشتری دارد، اما افراد لاغر و خوش اندام نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. احتمال این که سلولیت بعد از 25 سالگی اتفاق بیفتد بیشتر است، اما می‌تواند افراد جوان‌تر از جمله نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

reading - سلولیت و روش‌های درمان آن

همچنین بخوانید درباره:

آیا درمان‌های موضعی برای بهبود سلولیت موثر هستند؟

درمان‌های موضعی ممکن است به کاهش دیده شدن سلولیت کمک کند، اما اثرات آن ممکن است طولانی مدت نباشد. برای حفظ نتایج باید روزانه محصول را اعمال کنید. گفته می‌شود که کرم‌ها باعث سفت شدن پوست می‌شوند که باعث می‌شود پوست صاف‌تر و محکم‌تر به نظر برسد. آن‌ها همچنین رطوبت را افزایش می‌دهند که می‌تواند ظاهر سلولیت را کاهش دهد. اما کرم‌ها سلولیت را از بین نمی‌برند. در عوض، ظاهر آن را به طور موقت بهبود می‌دهند. سلول‌های چربی هنوز در زیر پوست وجود دارند.

یک ماده رایج در کرم‌های موضعی سلولیت، کافئین است. کافئین جریان خون را در این ناحیه افزایش می‌دهد و به عنوان یک ادرار آور عمل می‌کند. این می‌تواند محتوای آب چربی را تغییر دهد که ممکن است ظاهر سلولیت را کاهش دهد.

محصولات حاوی 0.3 درصد رتینول ممکن است با ضخیم کردن لایه بیرونی پوست، ظاهر سلولیت را کاهش دهند. برای مشاهده نتایج باید روزانه به مدت شش ماه یا بیشتر از این کرم استفاده کنید. رتینول می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی مانند خشکی، قرمزی و لایه‌برداری شود. همچنین می‌تواند پوست را به خورشید حساس کند.

تحقیقات پیرامون کرم‌های سلولیت نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که کرم سلولیت وقتی با توصیه‌های غذایی شخصی ترکیب شود، بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد. تصور می‌شود که این کرم مزایای کنترل رژیم غذایی را برای کاهش دیده شدن سلولیت افزایش می‌دهد.

روش‌های پزشکی برای کاهش سلولیت

اقدامات پزشکی زیر را می‌توان توسط پزشک یا متخصص پوست انجام داد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کدام درمان برای شما بهترین است.

  • کرایولیپولیز

کرایولیپولیز یا CoolSculpting یک روش غیرتهاجمی است که با انجماد سلول‌های چربی زیر پوست، سلولیت را از بین می‌برد. این باعث می‌شود سلول‌های چربی شکسته شده و محتویات آن‌ها جذب بدن شود. چندین جلسه درمانی برای حل کردن یک اینچ چربی مورد نیاز است. ممکن است سه تا چهار ماه طول بکشد تا شاهد کاهش محسوس سلولیت باشیم.

  • امواج اولتراسوند (فراصوت)

استفاده از امواج اولتراسوند (فراصوت) یک روش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای هدف قرار دادن و از بین بردن چربی شکم و ران استفاده می‌کند. جلسات درمانی و دیدن نتایج دو یا سه ماه طول می‌کشد. توصیه می‌شود اولتراسوند را با روش‌های درمانی دیگر سلولیت ترکیب کنید.

  • سلفینا

سلفینا یک روش غیر جراحی است. در طول این روش، از یک سوزن برای شکستن نوارهای سخت زیر پوست استفاده می‌شود تا از شر سلولیت روی ران‌ها و باسن خلاص شوید. نتایج را می‌توان در کمتر از سه روز مشاهده کرد و می‌تواند تا سه سال باقی بماند.

  • امواج صوتی

این درمان برای کاهش سلولیت ساخته شده است. این روش درمانی با ارتعاش بافت همبند در مناطقی از بدن که مستعد سلولیت هستند عمل می‌کند. این به تحریک و افزایش تولید کلاژن، بهبود ظاهر بافت و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. برای مشاهده نتایج به چندین جلسه درمانی نیاز است.

  • لیزر و امواج رادیو فرکانسی (RF)

این درمان‌های پزشکی از ماساژ بافت با ترکیبی از فناوری رادیو فرکانسی، نور مادون قرمز و انرژی لیزر دایود برای درمان سلولیت استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است از گرما و مکش استفاده شود.

سلولاز یکی از انواع لیزر درمانی است که نوارهای سخت زیر پوست را که سلولیت را قابل توجه می‌کند، می‌شکند. همچنین ممکن است پوست را ضخیم کند. بهبود پس از یک سری درمان مشاهده می‌شود و ماندگاری نتایج می‌تواند شش ماه یا بیشتر طول بکشد.

  • آزادسازی بافت با کمک مکش

این روش نوارهای سخت زیر پوست را با وسیله‌ای حاوی تیغه‌های کوچک می‌شکند. نوارها بریده می‌شوند که به بافت اجازه می‌دهد تا به سمت بالا حرکت کند تا پوست فرورفته بالا بیاید و سطح پوست هموار شود. نتایج حاصل از این روش ممکن است تا سه سال باقی بماند.

reading - سلولیت و روش‌های درمان آن

همچنین بخوانید درباره:

  • کربوکسی تراپی

در طی این روش، یک تکنسین دی اکسید کربن را درست زیر پوست وارد می‌کند. تصور می شود که این امر باعث افزایش جریان خون در ناحیه می‌شود که ممکن است به بهبود ظاهر سلولیت کمک کند. ممکن است احساس ناراحتی و کبودی موقت داشته باشید. ممکن است نتایج را بعد از 7 تا 10 جلسه درمانی مشاهده کنید.

  • میکرودرم ابریژن

در این روش درمان از اکسید آلومینیوم یا کریستال‌های نمک برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود. این ذرات ریز به آرامی پوست پیر را لایه‌برداری می‌کنند و سلول‌های جدید پوست را تحریک می‌کنند. چندین جلسه درمانی نیاز خواهد بود.

  • اندرمولوژی

Endermologie یک درمان اسپا است که در آن ماساژ عمیق دریافت می‌کنید در حالی که پوست شما با ابزاری شبیه به مکش بلند می‌شود. برای مشاهده نتایج به چندین جلسه نیاز دارید که ممکن است تا 12 ماه ادامه داشته باشد. ممکن است مقداری کبودی ایجاد شود.

درمان‌های خانگی برای کاهش سلولیت

چندین درمان خانگی محبوب برای درمان سلولیت وجود دارد، اما بسیاری از آن‌ها فاقد شواهد علمی هستند.

  • ورزش

ورزش می‌تواند به کاهش چربی بدن کمک کند، که باعث می‌شود سلولیت کمتر قابل توجه باشد. برنامه ورزشی‌ای را انتخاب کنید که ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی باشد. این به شما کمک می‌‌کند تا چربی بدن را بسوزانید و عضلات خود را تقویت کنید. بدنی که عضلانی‌تر باشد، صاف‌تر و محکم‌تر به نظر می‌رسد. برنامه ورزشی‌ای را دنبال کنید که بر روی نواحی از بدن شما که مستعد ابتلا به سلولیت هستند تمرکز کند.

  • لیف خشک بکشید

گفته می‌شود این تکنیک جریان خون و لنف را تحریک می‌کند، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند. همچنین ممکن است موجب سم‌زدایی نیز شود.

از یک لیف بافته شده از الیاف گیاهی طبیعی یا برس بدن برای صاف کردن و افزایش گردش خون پوست خشک به آرامی تا پنج دقیقه استفاده کنید. می‌توانید از پاها شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید. از حرکات طولانی روان یا حرکات دایره‌ای استفاده کنید. این کار بهتر است قبل از حمام یا دوش گرفتن انجام شود.

  • تفاله‌های قهوه

استفاده از تفاله قهوه به عنوان لایه‌بردار روشی محبوب برای حذف سلول‌های مرده، تشویق رشد سلول‌های جدید و سفت کردن پوست است. می‌توانید تفاله قهوه را به تنهایی استفاده کنید یا با روغن نارگیل، روغن زیتون یا شکر مخلوط کنید. تفاله‌ها را به آرامی برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می‌توانید قبل از شستشو، مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود بگذارید. تفاله قهوه ممکن است برآمدگی را کاهش دهد، گردش خون را تحریک کند و جریان لنفاوی را تقویت کند. با این حال، هیچ تحقیق علمی برای اثبات اثربخشی این ادعاها وجود ندارد.

  • سرکه سیب

مصرف سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده را سه بار در روز بنوشید. یا از محلولی با مقدار مساوی سرکه سیب و آب استفاده کنید و آن را به پوست خود بمالید.

تغییر سبک زندگی

رژیم غذایی شما ممکن است بر سلولیت تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. غذاهای فرآوری شده و با قند بالا را که می‌توانند منجر به تجمع سموم و چربی در بدن شوند را کاهش دهید و مصرف فیبر خود را افزایش دهید.

کم آبی می‌تواند سلولیت را بیشتر نمایان کند. آب بدن سمومی را که می‌توانند باعث سلولیت شوند از بین می‌برد. توصیه می‌شود که زنان حداقل 9 فنجان آب در روز بنوشند.

سم‌زدایی بدن ممکن است با کاهش سموم ذخیره شده که در ایجاد سلولیت نقش دارند، سلولیت را به حداقل برساند. سعی کنید از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی میزان سمومی را که وارد بدن خود می‌کنید حذف یا به میزان قابل توجهی کاهش دهید. این شامل اجتناب از کارهایی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل است.

reading - سلولیت و روش‌های درمان آن

همچنین بخوانید درباره:

درباره: بهار خدابنده