کربوکسی تراپی در طب زنان

این روزها شاید اصطلاح کربوکسی تراپی را در جاهای مختلف زیاد شنیده باشید. کربوکسی تراپی روشی جدید، کاربردی و پر بازده در علم پزشکی است، که دارای کاربردهای فراوان و گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف می‌باشد.

یکی از کاربردهای مهم و اصلی کربوکسی تراپی، استفاده از آن در طب زنان می‌باشد. می‌توان گفت این روش مدرن همراه با نتایج رضایت‌بخش به روش درمانی محبوب و پرطرفدار در میان خانم‌ها و حتی پزشکان تبدیل گشته است. به دلیل این که نسبت به روش‌های درمانی دیگر در زمانی کوتاه‌تر و هزینه نسبتا کمتر به درمان بسیاری از مشکلات می‌پردازد، علاوه بر این کربوکسی تراپی یک روش درمانی غیر جراحی و غیر تهاجمی است که دوران نقاهت و مشکلاتی که در جراحی‌ها وجود دارد را ندارد.

کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی تزریق گاز دی‌ا‌کسیدکربن به نواحی مورد نظر بدن است که اینکار باعث افزایش اکسیژن‌رسانی و در نتیجه خونرسانی بیشتر به نقاط تزریقی می‌گردد.

مکانیزم اثر کربوکسی تراپی چگونه است؟

کربوکسی تراپی یک روش درمانی غیر جراحی و غیر تهاجمی است. در کربوکسی تراپی گاز دی‌اکسیدکربن به لایه‌های زیرین پوست تزریق می‌شود. این گاز کاملا بی‌ضرر است. دی‌ا‌کسیدکربن گازی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و در روش کربوکسی تراپی میزان تزریق این گاز به وسیله دستگاه سنجیده می‌شود. کربن‌دی‌اکسید وارد بافت‌ها شده و به صورت موضعی در محل تحت درمان انتشار می‌یابد. بدن در واکنش به افزایش میزان دی‌ا‌کسیدکربن، شروع به فعال‌سازی مکانیسم‌های جبرانی می‌کند. حتماً می‌دانید که گاز دی‌ا‌کسیدکربن در فرآیند تولید انرژی توسط سلول‌های بدن ما تولید می‌شود. سلول‌ها با استفاده از مواد غذایی (مثل قندها) و گاز اکسیژن، در فرآیند تنفس سلولی، انرژی و دی‌ا‌کسیدکربن تولید می‌کنند. هنگامی که میزان این گاز در پوست به مقداری بیشتر از حد مجاز رسید، بدن این مورد را به عنوان کمبود اکسیژن تلقی می‌کند. به همین خاطر جریان خون برای رساندن اکسیژن بیشتر به آن نقاط در ناحیه مورد نظر افزایش می‌یابد. افزایش جریان خون باعث می‌شود مواد مغذی بیشتری به ناحیه مورد نظر برسد و در نتیجه ترمیم سلولی آغاز می‌شود. برای همین بدن ما به طور مداوم به اکسیژن نیاز دارد و دی اکسید کربن تولیدی را با بازدم دفع می‌کند.

کاربردهای کربوکسی تراپی در طب زنان

  • تایتنینگ واژن

پیری در تمام اعضای بدن تأثیر می‌گذارد و در خانم‌ها واژن نیز از این قاعده مستثنی نیست. با افزایش سن یا بچه‌دار شدن، واژن می‌تواند کشیده شود و باعث شل شدگی پوست گردد که نه تنها می‌تواند بر رضایت و راحتی روابط جنسی فرد تأثیر بگذارد، بلکه باعث بی‌ارادگی ادرار، در نتیجه خجالت و از دست دادن عزت نفس می‌شود. خوشبختانه در حال حاضر، چندین فناوری غیر تهاجمی برای تایتنینگ واژن و جوانسازی آن در دسترس است. که یکی از این روش‌ها کربوکسی تراپی است.

عضله واژن حالت الاستیکی (کششی) دارد. با زایمان و افزایش سن عضله واژن می‌تواند این حالت کششی خود را از دست دهد. این حالت کشسانی در هنگام زایمان و به دلایل واضحی کاهش می‌یابد. همچنین پیری در تمام اعضای بدن تأثیر می‌گذارد و در خانم‌ها واژن نیز از این امر مستثنی نخواهد بود؛ با افزایش سن، تغییراتی در هورمون‌ها ایجاد می‌شود که قدرت عضله و بافت‌های همبند اطراف را کاهش می‌دهد. به همین ترتیب، ممکن است واژن قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. دیواره‌های واژن می‌تواند به دلیل کمبود استروژن نازک شود و قطر آن تغییر پیدا کند. این به عنوان آتروفی واژن شناخته می‌شود. این احساس شل‌شدگی باعث می‌شود زنان دچار مشکلاتی شوند، این از دست دادن قابلیت ارتجاعی واژن و شل‌شدگی آن نه تنها می‌تواند بر رضایت وی در روابط جنسی فرد تأثیر بگذارد، بلکه در موارد زیادی نیز باعث بی‌ارادگی ادرار می‌شود. اینجاست که جوانسازی و تایتنیگ واژن ظاهر می‌شود.

زنان ممکن است به دلایل زیبایی و یا داشتن کیفیت زندگی بهتر به دنبال جوانسازی واژن باشند. بی اختیاری ادرار پس از زایمان بسیاری از افراد را دچار استرس می‌کند و از این رو جوانسازی واژن می‌تواند در این زمینه به آن‌ها کمک کند. اگر زنی به دلایل زیبایی به دنبال این کار است، مهم است که قبل از اقدام به دلایلی که آن‌ها می‌خواهند این کار را انجام دهند فکر کند.

  • رفع تیرگی بیکینی و زیر بغل

یکی دیگر از کاربردهای کربوکسی تراپی رفع تیرگی نقاط مختلف بدن منجمله بیکینی و زیر بغل می‌باشد. افزایش سن و تغییرات هورمونی ممکن است باعث تغییر رنگ و تیره شدن برخی از نقاط بدن مانند نواحی بیکینی و واژن شود. همچنین شیو کردن در طول سالیان نیز می‌تواند موجب تغییر رنگ نواحی بیکینی شود. در این حالت ممکن است برخی مایل باشند رنگ تیره پوست خود را بهبود ببخشند و آن را روشن کنند. روش‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد. یکی از این روش‌ها کربوکسی تراپی است. در روش کربوکسی تراپی با تزریق گاز دی‌اکسیدکربن به آن نواحی و در نتیجه افزایش اکسیژن رسانی به آن نقاط، باعث روشن شدن پوست و رفع تیرگی آن نواحی می‌شود.

کاربردهای دیگر کربوکسی تراپی در جوانسازی و لاغری می‌باشد.

کربوکسی تراپی برای تایتنینگ واژن چگونه کار می‌کند؟

کربوکسی تراپی شامل تزریق مقادیر کمی CO2 گازی که کابردهای مختلفی در پزشکی دارد، در بافت‌های زیر جلدی از طریق سوزن است. در این حالت بدن با ارسال اکسیژن به آن ناحیه که گاز دی‌ا‌کسیدکربن تزریق شده است، واکنش نشان می‌دهد و به نوبه خود این باعث ایجاد واکنش‌های جوان کننده‌ای مانند افزایش جریان خون، گشاد شدن عروق، القای فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) ، گردش میکرو، تنظیم سطح pH و تولید کلاژن جدید می‌شود.

نقش کربوکسی تراپی در جوانسازی دستگاه تناسلی به طور کلی تروفیک، عملکردی و جنسی است، بنابراین عملکرد، تورم، آبرسانی، حساسیت، ناحیه پرینه و بافت‌های واژن را بهبود می‌بخشد.

روند انجام کربوکسی تراپی چگونه است؟

روند انجام کربوکسی تراپی برای نقاط مختلف بدن تقریبا یکسان است. مخزن گاز دی‌ا‌کسیدکربن با لوله پلاستیکی به تنظیم کننده جریان متصل می‌شود. پزشک میزان دِبی گاز از مخزن را با دقت تنظیم می‌کند. این گاز از طریق تنظیم کننده جریان به لوله استریل که در انتهای آن فیلتری قرار دارد، منتقل می‌شود. فیلتر قبل از رسیدن به بدن، هرگونه ناخالصی را جمع می‌کند. سپس گاز توسط پزشک و از طریق یک سوزن بسیار کوچک که در طرف دیگر فیلتر قرار دارد، زیر پوست تزریق می‌شود.

فواید کربوکسی تراپی برای زنان چیست؟

کربوکسی تراپی دارای اثرات مفید بسیاری است، بنابراین علاوه بر تایتنیگ، می‌توان از آن برای درمان بسیاری از مشکلات دیگر زنان استفاده کرد. اگر از آتروفی واژن واولور (VVA) یا علائم مرتبط با آن مانند خشکی، سوزش، تحریکات، خارش، ترشحات، بوی نامطبوع، دیسپارونیا، ناراحتی در مقاربت، کاهش میل جنسی، درد پس از انسداد، خونریزی، سوزش ادرار، شب ادراری، عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری یا بی‌اختیاری ادرار رنج می‌برید این روش درمانی تا حد زیادی می‌تواند برای شما مناسب باشد و این مشکلات را بهبود بخشد.

البته مانند هر روش دیگر، ابتدا باید از یک متخصص مشاوره بگیرید و از این قضیه اطمینان حاصل کنید که این روش با توجه به شرایط شما برایتان منعی ندارد. مجموعه کلینیک‌های دکتر آرتید با کادری متخصص و با تجربه آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه کربوکسی تراپی زنان و دیگر خدمات جوانسازی، لاغری، پوست و زیبایی به شما عزیزان می‌باشد.

موارد منع استفاده از روش کربوکسی تراپی

موارد منع استفاده از روش کربوکسی تراپی شامل آمفیزم، COPD، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی، اختلالات انعقادی، تحت درمان‌های ضد انعقادی، بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی، صرع، نارسایی کبدی، بارداری و شیردهی است.

 موارد منع تایتنیگ واژینال با کربوکسی تراپی شامل DST، BDD، عفونت در محل مورد نظر، بیماری‌های فعلی ادراری تناسلی می‌باشد.

آیا درمان با روش کربوکسی تراپی دردناک است؟

برای تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید از سوزن‌های نازکی استفاده می‌شود، اما با این حال درد و ناراحتی خفیفی در طول درمان حس می‌شود. البته می‌توان با استفاده از کر‌های بی‌حسی موضعی این درد را تا حد بسیاری کاهش داد.

مدت زمان درمان، تعداد جلسات مورد نیاز کربوکسی تراپی چقدر است؟

کربوکسی تراپی یک روش سرپایی است و انجام آن معمولاً فقط در حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. برای گرفتن نتیجه بهتر به 4 تا 6 جلسه درمانی نیاز است.

مدت زمان ماندگاری اثرات کربوکسی تراپی چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری اثرات کربوکسی تراپی به عوامل مختلفی از جمله نوع پوست بیمار، سن بیمار و واکنش بدن وی به گاز دی‎ا‌کسیدکربن بستگی دارد. ولی مدت زمان اثر آن به طور متوسط بین 6 تا 8 ماه خواهد بود.

عوارض جانبی کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی یک روش نسبتاً بی خطر است و تقریباً هیچ عارضه ای ندارد. افراد ممکن است در محل تزریق ، به ویژه در بازوها و پاها ، کبودی داشته باشند. این کبودی نهایتا ظرف یک هفته برطرف خواهد شد.

آیا با درمان به روش کربوکسی تراپی دوران نقاهت و زمان ریکاوری وجود دارد؟

در درمان به روش کربوکسی تراپی دوران نقاهتی وجود ندارد. ممکن است کبودی‌های کوچکی در محل تزریق بوجود آید که موقتی است و طی چند روز از بین خواهد رفت. همچنین ممکن است احساس آمفیزم زیر جلدی کوچک (هوای زیر پوست) در محل استفاده در فرد ایجاد شود که پس از چند دقیقه ناپدید می‌شود.

هزینه ارائه خدمات کربوکسی تراپی زنان چقدر است؟

 هزینه ارائه خدمات کربوکسی تراپی به محل تزریق، دلیل تزریق و … بستگی دارد. هزینه خدمات کربوکسی تراپی زنان در مجموعه کلینیک‌های دکتر آرتید را می‌توانید در سایت این مجموعه و در قسمت رزرو نوبت بصورت آنلاین مشاهده کنید. برای رفتن به این قسمت روی اینجا کلیک کنید.

مجموعه کلینیک‌های دکتر آرتید ارائه دهنده خدمات پوست، مو و زیبایی خدمات مربوط به کربوکسی تراپی زنان در هر یک از موارد فوق را نیز ارائه می‌دهد.

در صورت تمایل برای تعیین وقت مشاوره در این خصوص می‌توانید با کارشناسان و متخصصان کلینیک دکتر آرتید از طریق تلفن و یا وبسایت اقدام نمایید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

مجموعه کلینیک‌های دکتر آرتید در دو شعبه اصلی در تهران با جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها، به روزترین امکانات و کادری مجرب آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان می‌باشد. برای دریافت وقت مشاوره و یا رزرو نوبت بصورت آنلاین اینجا کلیک کنید.

موارد دیگری از خدمات زیبایی مختص زنان نیز وجود دارند که عبارتند از: